Uddevallas skyddade boende Vingens enhetschef Sandra Sundblad

Vingen skyddat boende i Uddevalla tackar för allt stöd från Uddevalla Energi och våra kunder

Förra året tog vi ställning mot kvinnovåld. Tillsammans med våra kunder samlade vi in en bra bit över 180 000 kronor till förmån för Uddevallas utsatta kvinnor. Vi krokade arm med Uddevallas skyddade boende Vingen i en elhandelskampanj. Vi tog bort årsavgiften för alla nya kunder och skänkte motsvarande summa till Vingens verksamhet.

Vingen skyddat boende Uddevalla kommun är ett skyddat boende för kvinnor och barn som drabbats av våld i nära relationer. De jobbar tätt med den ideella föreningen kvinnojouren Kaprifolen i Uddevalla. Vi tog en pratstund med Vingens enhetschef Sandra Sundblad för att höra hur de kunnat förbättra Vingen med hjälp av pengarna som Uddevalla Energi skänkt tillsammans med våra kunder.

- Absolut! Än så länge har vi använt pengarna till att köpa in nya tv apparater till sovrummen samt nya lampor och sängbord i alla rum. Aktivitetssaker både för vuxna och barn. Vi har sorterat bort gammalt och trasig så helt nya fina saker nu. Allt från böcker, leksaker, spel för äldre barn, målarpenslar och målarböcker för vuxna.

Vi har även köpt en symaskin och ny dammsugare till boendet som de boende har att städa sina rum med. Vi har även kompletterat med utekläder så som regnställ och fleecetröjor i olika storlekar. Vi har nämligen ingått ett samarbete med Kultur och fritid som hjälper oss att få med mammor och barn ut i naturen under tiden de vistas på Vingen. Vi också har fyllt på förråden med nya sängkläder och handdukar som har stor åtgång hos oss.

Eftersom Uddevalla Energi är en del av staden vill vi bidra till positiva och bra saker som händer i Uddevalla.

- Den här kampanjen var fantastisk på flera olika sätt. Dels att få se att våra kunder är så engagerade i frågan kring kvinnors trygghet. Men också att så många varit väldigt positiva till att vi tar ställning i frågan säger Marie Bergman Haak som är kundservice- och kommunikationschef på Uddevalla Energi.

Det är många som behöver hjälp och trygghet från Vingen. Sandra berättar mer om hur resten av pengarna kommer användas till framåt.

- Vi har en hel del pengar kvar och planerar köpa in en stor ny fin soffa till vårt gemensamma tv-rum. Pengarna vi fått och använder går oavkortat till att göra vardagen lite bättre för de som kommer till Vingen. Vi är så oändligt tacksamma för ert och era kunders bidrag till Vingen avslutar Sandra.

Vi på Uddevalla Energi är stolta över att kunnat bidra till er verksamhet och vi hoppas kunna fortsätta uppmärksamma det viktiga jobb ni gör på Vingen. Ett stort tack från oss och våra kunder!