fr.v. Lennart Quennerstedt, projektledare och Stefan Andersson, elmontör Uddevalla Energi

​Vi bidrar till trafiksäkerheten med nytt trafikljus på Edingvägen

Korsningen på Edingsvägen har fått både nya trafikljus, cykelväg och övergångsställen efter en renovering som har pågått sedan början av september. När Markbygg påbörjade arbetet i området passade Uddevalla Energi på att byta ut ett trafikljus som började sjunga på sista versen. Styrsystemet för väg- och trafikljus är nämligen 40 år gammalt och behöver nu bytas ut.

- Tidigare har vi lejt en annan firma för att göra detta men den här gången ville vi själva projektera arbetet och även sätta det i drift berättar Lennart Quennerstedt, projektledare för arbetet.

Tack vare att vi inom företaget har rätt kompetensen och kunnande har vi möjlighet att genomföra den här typen av arbeten i egen regi. I det här projektet har Stefan Andersson, elmontör på vår entreprenadavdelning monterat trafikljuset.

- Förutom programmeringen av trafikljuset har vi kunnat göra allt själva. Det tog ett par veckor att projektera, sätta fundament och byta ut slingorna i marken som reglerar trafikljusen berättar Lennart vidare.

Den förbättrade korsningen tillsammans med en komplettering av gång- och cykelvägsnätet leder till en säkrare trafikmiljö vilket vi är glada att kunna bidra till.