Prisförändringar 2023 - Långsiktiga investeringar och kontinuerlig utveckling skapar mervärde för våra kunder

Vårt uppdrag är tydligt, att vara en positiv kraft för Uddevalla och bidra till en attraktiv stad. Det gör vi med rätt investeringar som möjliggör en förflyttning för samhället och uddevallaborna mot en fossilfri och hållbar framtid. Genom att hålla rätt prisnivå balanserar vi samhällsansvar och möjligheter till fortsatta investeringar.

Våra kunder är det viktigaste vi har. Med positiv energi söker vi ständigt nya vägar att förenkla vardagen för våra kunder. Därför satsar vi kontinuerligt och långsiktigt inom våra verksamhetsområden. Vi ska hjälpa och utmana våra kunder i att bli mer hållbara. Tillsammans tar vi Uddevalla vidare in i framtiden.

Ny prismodell för fjärrvärme 1 januari
För åttonde året i rad sker ingen årlig höjning av fjärrvärmepriserna för konsumenter 2023. Långsiktigt och fokuserat arbete med effektiviseringar inom verksamheten är en av anledningarna som har gett resultat. Dessutom införs en ny prismodell med syfte att förenkla och ge större utrymme för energieffektivisering. Prismodellen är intäktsneutral för Uddevalla Energi.

-Vi vill förenkla prismodellen för våra konsumentkunder och därför tar vi bort kapacitetskostnaden som är en rörlig komponent i den nuvarande prismodellen. Kostnaden läggs istället på den fasta avgiften och på energipriset. Den enda rörliga kostnaden i den nya modellen blir då energipriset som baseras på den egna energiförbrukningen vilket ger kunderna större möjligheter att påverka sina energikostnader. Modellen i sig innebär ingen prishöjning men kan ge olika utfall beroende på kundernas förbrukningsmönster, säger Magnus Janzon, värmechef på Uddevalla Energi.

För näringsidkare är prishöjningen 2 % i Uddevalla, ingen prisförändring sker för fjärrvärmenäten Ljungskile och Munkedal. Även här införs förändringar i prismodellen då den nuvarande modellen upplevts ojämn och oförutsägbar. Prisförändringar tas fram tillsammans med våra största företagskunder i samarbetet Prisdialogen.

-För våra företagskunder skapar den nya prismodellen bättre förutsättningar för en jämnare kostnadsfördelning mellan varma och kalla år. Den ser till att kapa de höga pristopparna som kan uppstå i den nuvarande modellen om det blir en väldigt kall månad, förklarar Magnus Janzon.

Fortsatt utveckling inom renhållning
Vårt främsta uppdrag är att se till att allt material tas omhand på bästa sätt för att skapa ett cirkulärt och hållbart Uddevalla. Vi digitaliserar processer och utvecklar möjligheter för att göra det så enkelt som möjligt för uddevallaborna att sortera och återvinna.

Ökade bränslekostnader och materialkostnader inom avfallshanteringen är faktorer som påverkar renhållningspriserna. Förslaget är en höjning med 3,5 % inför 2023, som beslutas av kommunfullmäktige senare under hösten. För en villakund innebär höjningen knappt 7 kronor per månad på sophämtningsabonnemanget.

Besked om elnätspriset kommer under november
Inom elnät står vi inför flera större utmaningar. Utvecklingen i samhället kräver hela tiden mer el vilket ställer allt högre krav på kvalitet och leveranssäkerhet i vårt elnät. Genom kontinuerlig planering med utbyggnad, förstärkning och långsiktiga investeringar i elnätet kan vi bibehålla ett stabilt och driftsäkert nät.

Vattenfall kommer att höja regionnätstaxorna 2023. Då vi är regionnätskund till Vattenfall kommer det att påverka kostnaderna till våra kunder. Hur stor förändringen blir har vi inte möjlighet att svara på i nuläget. När vi fått information från Vattenfall kommer vi så snart vi kan att informera om elnätspriset.

Översikt prisförändringar 1 januari 2023
Fjärrvärme
Konsument - 0 % årlig höjning.
Näringsidkare - 2 % i Uddevalla. 0 % för fjärrvärmenäten Ljungskile och Munkedal.

Renhållning 3,5 %
Prisförändring sker under förutsättning att kommunfullmäktige godkänner förslaget.

Elnät - Prisförändring meddelas under november.