Besked om elnätstaxan 2023 kommer under november

Besked om elnätstaxan 2023 kommer under november

I dagarna har vi kunnat läsa i Bohusläningen att Vattenfall kommer höja regionnätstariffen 2023. Uddevalla Energi är regionnätskund till Vattenfall och höjningen kommer påverka kostnaderna till våra kunder. Hur stor förändringen blir har vi inte möjlighet att svara på i nuläget. Vi inväntar information från Vattenfall som för närvarande ser över regionnätstaxorna.

När vi har förutsättningarna på plats kommer vi skyndsamt att analysera hur de påverkar och anpassa elnätstaxan. Uddevalla Energis styrelse tar därefter beslut om taxenivån. Förhoppningen är att vi kan informera om taxenivån för elnät under första halvan av november. Justeringen börjar gälla från 1 januari 2023.

I dagsläget är det omöjligt att spekulera i omfattningen av taxenivån och vi kommer att ge besked så snart vi kan. Vi ber om våra kunders förståelse för situationen vi befinner oss i och tackar för ert tålamod.

Sveriges elnät består av tre nivåer
Elnätet i Sverige består av transmissionsnät, regionnät och lokalnät. Om man jämför elnätet med bilvägar är transmissionsnätet elens motorvägar, regionnätet är landsvägar och lokalnäten är gator.

Transmissionsnätet (stamnätet) förvaltas av Svenska Kraftnät och transporterar stora mängder el från de stora elproducenterna till de regionala näten, bland annat Vattenfall. Regionnäten transporterar sedan elen vidare till lokalnäten som ägs av många olika elnätföretag, däribland Uddevalla Energi. Lokalnäten tar hand om transporten den sista biten ut till alla elanvändare såsom hushåll och företag.