Var tionde svensk har höjt sina bolån men inte flyttat

Stigande ränta och ökade bolån. UC har undersökt svenskarnas belåning och ser att mer än var tionde svensk med bolån har höjt sina lån trots att de inte flyttar. Den största höjningen sker i Storstockholm. Bland de personer som ökat sina bolån har övriga krediter, exempelvis kortkrediter, blancolån eller avbetalningslån minskat.

I samband med kommande räntemöte och sannolikt stigande boränta har UC analyserat svenskarnas bolån. UC:s analys visar att ca 12 procent av de svenskar som har haft ett bostadslån (ca 2 917 700 personer) under perioden februari till december 2010, höjde sina lån med 10 000 kr eller mer samtidigt som de inte har flyttat. Motsvarande siffra för de som höjt med minst 100 000 kr var 8 procent eller 235 600 svenskar.

Stockholm står för de högre höjningarna
Ungefär hälften av de personer som höjt sina bostadslån med mer än 100 000 kr bor utanför storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) vilket är i linje med att den största utlåningen också ligger där.

Generellt kan det konstateras att ju högre höjningarna varit desto vanligare är det att höjningen genomförts av personer bosatta i Storstockholm. Av de cirka 25 000 personer som höjde sina bostadslån med mer än 1 miljon kronor, var 10 600 bosatta i Storstockholmsområdet.

2 600 personer gjorde en höjning på 3 miljoner kronor eller mer, varav 1 400 personer är bosatta i Storstockholm.

Ökade bolån och minskade krediter
Bland dem som höjt med minst 100 000 kr går det att utläsa att närmare 30 000 personer har minskat andra krediter, exempelvis kortkrediter, blancolån eller avbetalningslån med mer än 50 000 kr under motsvarande tidsperiod. Det finns också tendenser att det oftare är yngre personer i övriga landet (utanför storstadsregionerna) som också löst krediter samtidigt som de höjt sina bostadslån.

– Att allt fler personer utnyttjar och ökar kreditmöjligheterna sannolikt till
annan konsumtion är säkert klokt ur ett kortsiktigt privatekonomiskt perspektiv. Samtidigt ökar man dock totalskulden, vilket kan innebära besvärliga situationer för många personer när räntan ökar samtidigt som det finns andra risker som kan inträffa t.ex. arbetslöshet, sjukdom etc. säger Roland Sigbladh, Marknadschef på UC AB.

För mer information För ytterligare information eller kommentarer, kontakta Riskmodellchef Karl Källberg på 076- 540 96 78 eller Marknadschef Roland Sigbladh på 073-914 84 60.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används som underlag till många miljoner affärs- och kreditbeslut som varje år fattas på företag, banker och finansbolag. Vi erbjuder bland annat dagsaktuell information om företag och privatpersoner som kan användas för kreditbedömningar av kunder och prospects och som underlag för marknadskampanjer.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B