UC utökar sitt erbjudande med hållbarhetsdata – lanserar hållbarhetsrapportering via nordiska moderbolaget Enento

Den nordiska affärsinformationskoncernen Enento, som bland annat äger UC och Allabolag, utökar nu affärsområdet inom hållbarhet i Sverige. Via UC lanseras tjänster inom ESG (Environmental, Social and Governance) och erbjudandet innefattar i ett första steg en så kallad ESG-rapport. Genom rapporten kan kunder få tillgång till relevant och aktuell hållbarhetsdata om samtliga aktiebolag i Sverige, såsom utsläpp, miljösanktioner och domar.

”Hållbarhetsdata är en grundpelare för att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet i samhället och mellan företagen, deras kunder, leverantörer och partners. I dag räcker det inte med att som företag säga att du arbetar med hållbarhet – du behöver så att säga ”walk the talk” och kunna visa på resultat. Dessutom ställer den nya EU-taxonomin höga krav på banker och finansföretag, vilket är UCs största kunder, att samla in, analysera och förädla en mycket stor mängd hållbarhetsdata. Vi är därför väldigt glada över att nu äntligen kunna erbjuda våra svenska kunder vår ESG-rapport. Tillsammans med våra övriga tjänster kommer den att underlätta för svenska företag att ta kloka affärsbeslut”, säger Jeanette Jäger, vd på Enento Group.

UC är den enda aktören på den svenska marknaden som erbjuder en ESG-rapport avseende samtliga svenska aktiebolag, oavsett storlek, och inte enbart noterade bolag. Rapporten gör det möjligt för kunder att samla in och använda ESG-data, exempelvis om leverantörer och samarbetspartners, vilket i förlängningen kan underlätta både rapportering, upphandlingar, kundhantering och kreditprocesser.

Med lanseringen av ESG-rapporten vill UC bidra till en mer hållbar ekonomi. Tjänsten lanserades i Finland 2017 och har sedan dess varit flitigt använd av företag inom flertalet branscher och sektorer. Den första versionen av tjänsten rullas nu ut i Sverige och UC avser att fortsätta utveckla tjänsten tillsammans kunderna enligt deras behov och de arbetssätt och krav som finns på marknaden.

Läs mer om ESG-rapporten på UC.se.

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data och information till analyserade datamodeller och insikter som används i interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans, småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420 medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B