Resultaten upp och konkurserna ner

De svenska aktiebolagen förbättrade sina resultat rejält under 2006. Bakom vinstlyften ligger främst ökad omsättning, men även effektiviseringar ute på företagen. Den positiva utvecklingen slår igenom i konkursstatistiken 2007. Hittills i år har företagskonkurserna sjunkit med 6 %, och detta från redan rekordlåga nivåer och trots att antalet företag hela tiden ökar. Under oktober sjönk konkurserna med hela 10 %. Svenska företag hade ett mycket bra år 2006. Den långvariga högkonjunkturen har gjort att många företag lyckats höja sin omsättning och stärka resultatet. Så mycket som 63 % av aktiebolagen redovisade en ökad omsättning jämfört med 2005, och i snitt var ökningen 11 %. Ännu bättre såg det ut med lönsamheten och resultaten steg med hela 19 % i genomsnitt. Detta motsvarar en vinstökning med drygt 500.000 kronor i snitt per företag. - Majoriteten av de svenska företagen upplever en guldålder, med en stark efterfrågan inom såväl tillverkningsindustri, handel som tjänstenäringar. De höga vinsterna vittnar om att bolagen lyckats balansera sin snabba tillväxt med effektiv kostnadskontroll, säger Fredrik Polland på UC:s Företagsinformation. Företagskonkurserna fortsätter sjunka Den starka utvecklingen för svenska företag under 2006 slår igenom med full kraft i konkursstatistiken för 2007 och företagskonkurserna sjunker med oförminskad takt. Under oktober var minskningen 10 % jämfört med samma månad föregående år, vilket till största del kan tillskrivas ett kraftigt konkursfall i Stockholms län. För perioden januari till oktober har företagskonkurserna sjunkit med 6 %. Utvecklingen är positiv i alla branscher och numer även inom detaljhandeln, som tidigare i år drabbades av kraftiga konkursökningar. - Den 6-procentiga nedgången är stor sett till att det är fjärde året i följd med sjunkande konkurser, samt att underlaget – d.v.s. antalet aktiva företag – ökat successivt under hela perioden, säger Fredrik Polland. Den stora oktoberminskningen tyder dessutom på att vi går mot ännu lägre konkursnivåer. Ljus framtid – på kort sikt I dagsläget finns inga omedelbara orosmoln för svenskt näringsliv, och således inte heller för konkursutvecklingen. På lite längre sikt finns det dock många frågetecken. En vikande konjunktur spås av allt fler, kreditoron sätter alltjämt spår på världens finansmarknader och räntan kommer sannolikt att höjas ytterligare i Sverige. Dessutom har förhållandevis många företag inte lyckats utnyttja högkonjunkturen och skapa en buffert inför sämre tider. T.ex. har 13 % – eller 35.000 – av aktiebolagen en mycket låg soliditet, d.v.s. överlevnadsförmåga på lång sikt, och vart tredje bolag går med förlust. - Varningssignalerna blir fler och fler. I kombination med att vi kommer att ha rekordmånga aktörer i många branscher, och särskilt många nystartade verksamheter, kan utslagningen vid en övergång till lågkonjunktur bli stor, avslutar Fredrik Polland. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontakta Fredrik Polland, 073-914 84 77 eller Roland Sigbladh, 073-914 84 60. Med vänliga hälsningar UC AB Datum för UC:s konkursstatistik under 2007 Konkursstatistik för januari månad - 7/2 Konkursstatistik för februari månad - 7/3 Konkursstatistik för mars månad - 10/4 Konkursstatistik för april månad - 8/5 Konkursstatistik för maj månad - 8/6 Konkursstatistik för juni månad - 6/7 Konkursstatistik för juli månad - 7/8 Konkursstatistik för augusti månad - 6/9 Konkursstatistik för september månad - 5/10 Konkursstatistik för oktober månad - 6/11 Konkursstatistik för november månad - 6/12 Konkursstatistik för december månad - 8/1 UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används varje år som underlag till drygt 8 miljoner affärs- och kreditbeslut som fattas på företag, banker och finansbolag. UC erbjuder bland annat sekundsnabb dagsfärsk information om företag och personer för kreditbedömning av kunder och prospects samt kvalificerade ekonomiska bedömningar. UC ägs av de svenska bankerna.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B