Kvinnor i styrelsen minskar risken för obestånd

Aktiebolag med minst en kvinna i styrelsen löper betydligt lägre risk att hamna på obestånd. Det visar en färsk undersökning från affärs- och kreditupplysningsföretaget UC.
– Skillnaden är stor; obeståndsrisken är mer än 30 procent lägre för ett företag med både kvinnor och män i styrelserummet jämfört med om styrelsen enbart består av män, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC.

UC har analyserat alla svenska aktiebolag med en årlig omsättning på minst en miljon kronor och minst två personer i styrelsen. Undersökningen omfattar 53 237 företag och visar att risken att hamna på obestånd är 1,20 procent i företag med styrelser som endast består av män, att jämföra med 0,82 procent där det finns minst en kvinna i styrelsen. Störst är skillnaden i tjänstesektorn, där obeståndsrisken är hela 36 procent lägre i mixade styrelser.
– Kvinnlig representation i styrelser minskar risken för obestånd då kvinnor sannolikt inte är lika benägna att ta lika stora risker som män. Möjligen är de också mer eftertänksamma och fattar noggrant övervägda beslut på ett annat sätt än män gör. Mixade styrelser innebär i vart fall uppenbarligen färre obestånd, säger Roland Sigbladh.

Färre obestånd – men också lägre lönsamhet
Betyder då detta att kvinnor överlag gör bättre affärer? UC har även undersökt lönsamheten för aktiebolagen, men där visar statistiken snarare på motsatsen:
– Ytterligare en slutsats av undersökningen är att de företag där kvinnor finns representerade i styrelsen har lägre lönsamhet – den är nästan 20 procent lägre än för företag med enbart män i styrelsen. Det förklaras sannolikt av en lägre riskbenägenhet. Tar man det säkra före det osäkra riskerar man inte lika mycket, men vinner heller inte lika mycket. Kvinnor är även i högre grad är verksamma i vissa branscher där lönsamheten generellt sätt är lägre, exempelvis detaljhandeln och tjänsteföretag, säger Roland Sigbladh.

Kvinnlig representation positiv faktor för riskbedömning
Trenden att mixade styrelser har en positiv effekt för obeståndsrisken ser ungefär likadan ut över tid.
– Styrelseinformation är viktig information när UC presenterar sin riskprognos för svenska företag. Om någon styrelseledamot har medverkat i andra företag som har hamnat på obestånd eller gått i konkurs kan det ha en negativ inverkan på riskprognosen. Ur det perspektivet är det därför gynnsamt med fler kvinnor i styrelserna.

För kommentarer, ytterligare information eller statistik, kontakta Roland Sigbladh på 073-914 84 60 eller roland.sigbladh@uc.se.

Kategorier

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används som underlag till många miljoner affärs- och kreditbeslut som varje år fattas på företag, banker och finansbolag. Vi erbjuder bland annat dagsaktuell information om företag och privatpersoner som kan användas för kreditbedömningar av kunder och prospects och som underlag för marknadskampanjer.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B