Konkursras i Norrland

Företagskonkurserna fortsätter att minska i landet. Under maj sjönk de med 8 % medan de hittills i år sjunkit med 6 %. Norrlandslänen uppvisar stora konkursnedgångar och framför allt bland privata tjänsteföretag. I övrigt innebar maj oväntat många konkurser för handeln – trots den glödheta konjunkturen med rekordhög konsumtion… Antalet företagskonkurser fortsätter oförtrutet att sjunka. Under maj månad gick 8 % färre företag i konkurs jämfört med förra året. För perioden januari till maj uppgår nedgången till 6 %, vilket är en stor minskning i ljuset av att det är fjärde året i rad med sjunkande konkurssiffror. Norrlandslänen leder årets nedgång. Hittills i år har konkurserna där sjunkit med hela 24 %, vilket motsvarar 59 färre företag i konkurs än under 2006. - Många svenska företag gynnas i den långvariga högkonjunkturen och i år leder Norrlandslänen konkursnedgången, säger Fredrik Polland på UC:s Företagsinformation. Framför allt ser vi färre konkurser bland privata tjänsteföretag, detalj- och partihandlare. På fyra år har företagskonkurserna nästan halverats i Norrland, vilket är klart bättre än i riket som helhet där motsvarande minskning uppgår till c:a 35 %. Företrädare för Svenskt Näringsliv i Norrland bekräftar bilden av ett välmående norrländskt näringsliv och pekar särskilt ut basindustrin och handeln, där stora investeringar och många nyanställningar görs för närvarande. Arbetet med att uppmuntra och stötta nyföretagandet har också burit frukt. Svart månad för handeln i landet Maj månad innebar ett kraftigt ökat antal konkurser för handeln. Över 70 detaljister och mer än 50 partihandlare slogs ut. Även bilhandeln drabbades av fler konkurser än under maj föregående år. Detaljhandeln är också den enda större bransch där konkurserna ökat i år. - 13 % fler konkurser i detaljhandeln är anmärkningsvärt sett till att konsumtionen ständigt når nya rekordnivåer, säger Fredrik Polland. Det gynnsamma marknadsläget lockar givetvis många att starta butik, och nystartade företag hamnar ofta i likvida problem de första åren. Men den främsta förklaringen till konkursökningen är sannolikt att de många nyetableringarna leder till att det inom specifika produktgrupper och orter uppstår en överetablering. En mer positiv utveckling noterades för bygg- och fastighetssektorn, där konkurstalen sjönk markant under maj. Länsmässigt var det förutom i Norrland en bra månad för företagen i Västra Götaland, som hittills i år haft störst konkursnedgång av storstadslänen. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare kommentarer kontakta Fredrik Polland, 073-914 84 77 eller Roland Sigbladh, 073-914 84 60. Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik Med vänliga hälsningar UC AB Datum för UC:s konkursstatistik under 2007 Konkursstatistik för januari månad - 7/2 Konkursstatistik för februari månad - 7/3 Konkursstatistik för mars månad - 10/4 Konkursstatistik för april månad - 8/5 Konkursstatistik för maj månad - 8/6 Konkursstatistik för juni månad - 6/7 Konkursstatistik för juli månad - 7/8 Konkursstatistik för augusti månad - 6/9 Konkursstatistik för september månad - 8/10 Konkursstatistik för oktober månad - 6/11 Konkursstatistik för november månad - 6/12 Konkursstatistik för december månad - 8/1

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B