Konkursfallet tilltog under september

Företagskonkurserna sjönk rejält under september månad. Den tioprocentiga minskningen innebar en nedgång med 38 konkurser jämfört med samma månad förra året. Framför allt var det färre konkurser i Stockholms och Skåne län. Branschmässigt hade IT-företagen en särskilt bra månad. Om trenden håller i sig året ut, kommer den redan från förra året rekordlåga konkursnoteringen i Sverige att sjunka till en ännu lägre nivå. Efter flera års högkonjunktur, där de flesta företag kunnat förbättra sin ekonomi, visar aktiebolagens bokslut för 2007 att den positiva utvecklingen har fortsatt och t.o.m. förstärkts. I genomsnitt ökade omsättningen med ca tio procent och resultatet med 20 procent jämfört med 2006. Betalningsförmågan på kort sikt, d.v.s. likviditeten, har också förbättrats väsentligt i bolagen. - Under de här fantastiskt gynnsamma omständigheterna, med en stark internationell och inhemsk konjunktur och stor efterfrågan inom de flesta branscher, är det naturligt att många företag redovisar allt bättre siffror, säger Roland Sigbladh ansvarig för UC:s företagsinformation. Det i sin tur bäddar för färre konkurser. Noterbart är styrkan i årets konkursnedgång då konkurstalen redan sjunkit flera år i rad, och antalet aktiva företag samtidigt ökat kraftigt. Färre konkurser i storstadslänen och inom IT under september Minskningstakten för året tilltog under september månad då antalet företagskonkurser sjönk med 10 procent, motsvarande 38 företag. Hittills i år ligger nedgången kvar på fem procent. Märkbart under september var de stora konkursnedgångarna om sammantaget 45 konkurser i Stockholms och Skåne län. Däribland var det avsevärt färre IT-företag i Stockholm som drabbades. Sett till årets första nio månader har IT-branschen en konkursminskning på hela 20 procent, vilket innebär 24 färre företag i konkurs i år. Jämfört med 2002 rör det sig om hela minus 67 procent, motsvarande 190 färre konkurser. - IT-företagen upplever nu sin bästa tid sedan piken kring millennieskiftet, säger Roland Sigbladh. Branschen är den här gången dessutom mer mogen, såtillvida att oseriösa lycksökare inom ny teknik - som var vanliga då - är mindre förekommande nu, samtidigt som de produkter och tjänster som idag utvecklas också har en reell efterfrågan. Ännu en rekordnotering inom räckhåll Redan förra året betraktades konkursnivån på 5.264 företag som en historiskt rekordlåg notering. Fortsätter den positiva utvecklingen även det sista kvartalet, kommer utfallet att bli än lägre i år. Ackumulerat för de tre första kvartalen uppgår konkursnedgången till fem procent, vilket följer UC:s prognos för hela 2007. - Konjunkturen kommer dock förr eller senare att vika. Med den stora företagsetablering vi nu upplever, och vetskapen om att en mängd företag trots högkonjunkturen inte byggt upp någon större buffert, kommer konkursantalen då att vända uppåt, avslutar Roland Sigbladh. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontakta Roland Sigbladh, 073-914 84 60 eller Fredrik Polland, 073-914 84 77 .

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B