Konkursfallet fortsätter

Företagskonkurserna fortsätter att sjunka. Under april var minskningen 3 %, mycket tack vare konkursnedgångar i Stockholms och Gävleborgs län och bland bil- och detaljhandlare. För första tertialet är nedgången 5 %, och den omtalade ”superekonomin” fortsätter att slå igenom i konkursstatistiken. Antalet företagskonkurser sjönk även under april månad jämfört med samma månad föregående år. 13 färre företag gick i konkurs, vilket innebar en minskning med 3 %. Sett till det första tertialet i år är nedgången 5 % jämfört med 2006. - Det gynnsamma företagsklimat vi har kan bara leda konkurssiffrorna i en riktning, d.v.s. nedåt. Anmärkningsvärt med årets nedgång är att den är så pass stor, även efter tre år med sjunkande konkurstal och trots så många nya företag på marknaden, säger Fredrik Polland på UC:s företagsinformation, som fortsätter: - Frågan är hur länge den så kallade superekonomin består. En fjärdedel av aktiebolagen har redan idag problem med lönsamheten. När efterfrågan avtar kommer vi att ha en överetablerad marknad och därmed problem i antågande. För 2007 kvarstår vår prognos på en 5-procentig konkursminskning. Konkursras bland bil- och detaljhandlare under april Bakom aprils positiva siffror låg bl.a. ett kraftigt konkursfall för handeln med motorfordon, men även i detaljhandeln. Detaljisterna hade ett tungt förstakvartal, men kan nu vara på väg att sälla sig till den generella nedgångstrenden. Den enda större bransch där konkurserna fortfarande ökar tydligt är fastighetssektorn. - Överoptimism och för snabb tillväxt verkar ställa till problem för en del företag, på en annars glödhet fastighetsmarknad, säger Fredrik Polland. Det rör sig dock bara om ett fåtal fler fastighetsbolag i konkurs. Stockholms län knaprade in Efter att ha haft stigande konkurstal första kvartalet, planade årskurvan för Stockholms län ut tack vare en nedgång i april med 5 %. De båda andra storstadslänen uppvisar sedan tidigare sjunkande konkurssiffror med Skåne i spetsen. Bästa län i landet hittills i år är Gävleborg med hela 45 % färre företagskonkurser. Det län med sämst utveckling är Västmanland som i april förvärrade sina redan dåliga siffror och nu ligger på en uppgång med 50 % jämfört med förra året. Dock var 2006 ett år med osedvanligt låga konkurstal för länet, vilket delvis förklarar den kraftiga uppgången i år. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare kommentarer kontakta Fredrik Polland, 073-914 84 77 eller Roland Sigbladh, 073-914 84 60.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B