Konkurserna minskar men för tidigt att kalla det en trendvändning

Konkurserna minskar men för tidigt att kalla det en trendvändning

Det oförutsägbara läget på marknaden fortsätter att avspegla sig i det varierande konkursläget bland svenska företag inom olika branscher. Under augusti månad minskade konkurserna bland företag inom byggindustri, detaljhandel och handel med motorfordon men ökade inom fastighetsverksamhet, partihandel och IT och kommunikation. ”Det är väldigt svårt att förutspå marknaden just nu, den kan ta oväntade vändningar” menar Gabriella Göransson som är vd på affärs- och kreditinformationsföretaget UC.

Enligt färsk statistik från UC minskade konkurserna under augusti månad med totalt 10 procent i hela landet, i jämförelse med i fjol.

Antalet nystarter minskade med 14 procent jämfört med i fjol.

- Även om konkurserna minskar så finns det många osäkerhetsfaktorer just nu som gör att marknaden är väldigt svår att förutse och gör att den kan ta oväntade vändningar, åtminstone på kort sikt. Förhoppningsvis har Riksbankens senaste räntesänkning och signalering om ökade lättnader till hösten en stabiliserande effekt framåt, vilket skulle få en positiv effekt inte minst på antalet nystarter i Sverige, menar Gabriella Göransson.

Fastighetsbranschens konkurser fortsätter att öka men bygg och detaljhandeln minskar

Den bransch som ökade mest under augusti var fastighetsbranschen med mer än en dubblering av konkurser. De branscher som minskade mest under augusti månad var byggindustrin och detaljhandeln som minskade med 2 procent respektive 26 procent i jämförelse med i fjol.

- Det finns flera positiva indikatorer som pekar mot en starkare svensk ekonomi framåt. En av dessa är att vi i vår statistik kan se att ökningen av antalet konkurser minskat sedan i våras. Men också att konkurskurvan nu börjat vända nedåt de senaste månaderna inom flera branscher såsom delar av handeln. Dessutom finns en uppsida för branscher inom turistnäringen med den svaga svenska kronan då det, tillsammans med ett varmare Europa, gör Sverige till ett alltmer attraktivt turistland och rekordmånga turister har hittills i år besökt Sverige.

Samtidigt finns det fortfarande en stor andel företag som har skatteskulder sedan pandemin och även om konsumenterna ser mer positivt på framtiden dröjer det innan Riksbankens både genomförda och planerade räntesänkningar ger effekt för hushållens plånböcker och företagen, avslutar Gabriella.

Kontakt

Vicky Allard (marknadsansvarig), 073-801 51 10, vicky.allard@uc.sealt marknad@uc.se

För att se konkursutvecklingen på läns- och kommunnivå samt branscher, besök https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik
      UCs konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till den sista dagen per månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den sista tillgängliga arbetsdagen.

uc.se/konkursstatistik kan du se en karta över företagskonkurser på länsnivå.

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data och information till analyserade datamodeller och insikter som används i interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans, småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420 medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
      konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
      och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
      interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
      hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
      som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
      Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
      småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
      nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
      medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B