Hög konkurssiffra för maj oroar

Företagskonkurserna ökade med 4 procent under maj. Ökningen kom efter två månader med stora konkursnedgångar. UC bedömer att den största orsaken är överetablering samt att många nystartade företag inte lyckas etablera sig på marknaden. Det finns också fler orosmoln som kan stoppa en fortsatt positiv konkursutveckling.

Antalet företagskonkurser ökade med 4 procent under maj, då 626 företag gick i konkurs. Siffran är hög jämfört med tidigare års majmånader och innebar att årets samlade konkursnedgång nu bara är 1 procent.

- Konkursökningen i maj kom till synes oväntat och 626 företagskonkurser är en hög siffra. Vi bedömer att den största förklaringen är att vissa marknader nu är överetablerade. Nystartandet av främst aktiebolag har slagit rekord tack vare de goda konjunkturella förutsättningarna men även genom det sänkta kravet på aktiekapital till 50 000 kronor. Efterfrågan är fortfarande stor inom de flesta branscher, men räcker uppenbarligen inte till för alla nya och befintliga aktörer på marknaden, säger UC:s marknadschef Roland Sigbladh.

Fler bygg- och handelskonkurser
Konkursökningen står branschmässigt att finna främst inom byggindustrin samt detalj- och partihandeln. Även om ökningstakten avtog i maj har byggkonkurserna ökat med 8 procent hittills i år.

- Det är också inom bygg som nystartandet av företag varit som allra störst det senaste året, säger Roland Sigbladh. Det är en tuff utmaning att etablera sin nya verksamhet på en mogen marknad och dessutom skapa lönsamhet och en god likviditet. Det vi ser nu är att många nystartade företag stöter på problem i konkurrensen, och kanske är inte alltid affärsidén eller kompetensen den rätta heller. Detta är nackdelen med det stora nyföretagandet, som ju annars är mycket positivt.

Också inom detaljhandeln har konkurserna ökat tydligt i år (7 procent), och för partihandeln innebar maj en snabb förändring mot fler konkurser även om årssiffran ännu ligger på minus (9 procent).

Geografiskt sticker fortfarande Skåne län ut i statistiken med en konkursuppgång hittills i år på hela 20 procent, främst på grund av fler handelskonkurser. Västra Götaland går åt andra hållet med en konkursnedgång på 10 procent.

Positiv fortsättning hotas
Även om svensk ekonomi och de allra flesta företag går bra finns flera orosmoln som kan utgöra hinder för en fortsatt positiv konkursutveckling.

- Dels har vi överetableringarna inom vissa marknader och regioner, som behöver regleras. Dels finns frågetecken kring de ekonomiska förutsättningarna med en stigande räntenivå nationellt och de statsfinansiella problemen i Sydeuropa. Samtidigt är svensk ekonomi stark, liksom både inhemsk och utländsk efterfrågan. Det finns samlat ingen anledning att idag hissa någon varningsflagga, utan drabbas vi inte av några större negativa händelser går vi en fortsatt positiv konkursutveckling till mötes kommande månader, avslutar Roland Sigbladh.

Detaljerad konkursstatistik finns på vår webbplats >>
För ytterligare information eller kommentarer, kontakta Fredrik Polland på 073- 914 84 77 eller marknadschef Roland Sigbladh på 08-670 91 39. Du som i fortsättningen vill ha UC Konkursstatistik via e-post, skriv till pressmeddelande@uc.se.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används som underlag till många miljoner affärs- och kreditbeslut som varje år fattas på företag, banker och finansbolag. Vi erbjuder bland annat dagsaktuell information om företag och privatpersoner som kan användas för kreditbedömningar av kunder och prospects och som underlag för marknadskampanjer.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B