Fortsatt konkursfall första kvartalet

Företagskonkurserna fortsätter att sjunka från redan rekordlåga nivåer. Under första kvartalet sjönk konkursantalet med 6 % jämfört med förra året. Nedgången under mars månad slutade på 7 %, mycket tack vare färre konkurser bland privata tjänsteföretag. Landtransportörer är årets vinnarbransch medan fler konkurser noteras i detaljhandeln och fastighetsbranschen. Antalet företagskonkurser sjunker till nya rekordlåga nivåer. Det första kvartalet i år minskade konkurserna med 76 st, vilket motsvarar minus 6 % jämfört med samma period 2006. Efter en temporär uppgång under slutet av förra året och i januari i år minskar nu konkurserna snabbt igen. Under mars månad var nedgången 7 %. - Konkursnedgången varierar mellan branscher och regioner, men den samlade utvecklingen visar tydligt att de flesta svenska företag har en stark ekonomi och god likvid ställning, säger Roland Sigbladh, ansvarig för UC:s företagsinformation. Främst är det den till synes ändlösa högkonjunkturen, med fortsatt stark efterfrågan och lågt ränteläge, som ligger bakom företagens förbättrade överlevnadsförmåga. Åkerierna rullar på… Den överlägset största konkursminskningen i år finns hos landtransportörerna där konkurserna mer än halverats. Åkerierna har skördat stora framgångar i den starka efterfrågan på varutransporter. Under mars minskade konkurserna mest bland privata tjänsteföretag och hotell/restauranger, vilka tillsammans med partihandelsföretagen nu stått för stora konkursnedgångar flera år i rad. Fastighetsverksamhet och detaljhandeln – där många handlare drabbades av konkurs just i mars – utgör de enda större branscher där konkurserna ökat markant hittills i år. Även e-handelsföretagen, som spåtts stigande konkurstal för 2007, redovisar en ökning t.o.m. mars. - Det finns därför anledning att noga kontrollera leverantörer och affärspartners i denna expansiva bransch, säger Roland Sigbladh. Positivt i Skåne, negativt i Västmanland Skåne län har utvecklats klart bättre än de andra storstadslänen och konkurserna har där sjunkit med 23 % det första kvartalet. Dalarnas och Västernorrlands län leder annars årets nedgångsliga. Omvänt ökar konkurserna kraftigt i Västmanlands län, där fler handels- och fastighetsbolag gått omkull. Mer än var tredje konkurs borta på fyra år Sett till första kvartalet är det fjärde året i rad som företagskonkurserna sjunker. Nivåerna börjar nu närma sig de från mitten av 1980-talet. Minskningskurvan de senaste åren är brant och jämfört med 2003 är nedgången hela 36 %. - En mycket stor minskning, särskilt sett till att antalet aktiva företag ökat löpande under samma period. Ju fler aktörer som kommer till, desto tuffare kommer det dock att bli när konjunkturen vänder ned och marknaden plötsligt inte växer längre. Företag med låg soliditet, framför allt nystartade företag, kan då snabbt få problem. Och däri ligger den största faran för konkursutvecklingen i framtiden, avslutar Roland Sigbladh. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare kommentarer kontakta Roland Sigbladh, 073-914 84 60 eller Fredrik Polland, 073-914 84 77. Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik Med vänliga hälsningar UC AB Datum för UC:s konkursstatistik under 2007 Konkursstatistik för januari månad - 7/2 Konkursstatistik för februari månad - 7/3 Konkursstatistik för mars månad - 10/4 Konkursstatistik för april månad - 8/5 Konkursstatistik för maj månad - 8/6 Konkursstatistik för juni månad - 6/7 Konkursstatistik för juli månad - 7/8 Konkursstatistik för augusti månad - 6/9 Konkursstatistik för september månad - 8/10 Konkursstatistik för oktober månad - 6/11 Konkursstatistik för november månad - 6/12 Konkursstatistik för december månad - 8/1

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B