Företagskonkurserna sjönk för fjärde året i rad

Antalet företagskonkurser minskade med sju procent under 2007. Framför allt sjönk konkurserna bland transportörer, IT- samt tjänsteföretag, och geografiskt som mest i Gävleborgs och Jönköpings län. Detta var fjärde året i rad med sjunkande konkurstal och från 2003 är nedgången hela 31 procent. För 2008 spår UC oförändrat antal konkurser. Företagskonkurserna i Sverige fortsatte att sjunka även under 2007. Efter tre års konkursfall med i snitt nio procent per år blev nedgången något mindre 2007. December månad innebar en kraftig minskning med 13 procent färre konkurser jämfört med samma månad 2006, vilket bidrog till att årssiffran slutade på minus sju procent. Totalt gick 4 880 företag i konkurs under 2007. – Sju procent är en stor nedgång sett till att det är fjärde året i rad som konkurserna sjunker, samtidigt som antalet verksamma företag ökat kraftigt, säger Roland Sigbladh, ansvarig för UC:s företagsinformation. Konjunkturen har varit stark under 2007, vilket för många företag inneburit ökad omsättning och förbättrade resultat. Konkursantalen är nu historiskt låga och jämförbara med nivåerna från mitten av 80-talet. Transport och IT bästa branscher Branschmässigt varierade årsutfallet för 2007. Störst minskningar var det i branscherna Landtransport och Databehandlingsverksamhet (IT) med vardera minus 24 procent. Antalsmässigt var konkursnedgången än större för Andra företagstjänster, det vill säga de privata tjänsteföretagen. Omvänt fanns det två branscher där konkurserna ökade under året: Fastighetsverksamhet med åtta procent och Detaljhandel med fyra procent. Länsmässigt uppvisade Gävleborg och Jönköping årets största minskningar medan konkurserna ökade mest i Kronobergs och Västmanlands län. – Går vi några år tillbaka i statistiken är det stora nedgångar i samtliga branscher och län, kommenterar Roland Sigbladh. Den överlägset största branschen – privata tjänster – har till exempel haft en gyllene fyraårsperiod med hela 40 procent färre konkurser 2007 jämfört med 2003. Konkursökningen under året i den konjunkturkänsliga detaljhandeln tyder dock på att vi står inför en försvagning av ekonomin. Företagens överlevnadsförmåga 2008 För 2008 spår många bedömare en avmattning i såväl den internationella som inhemska konjunkturen. Kombinerat med att det svenska företagsbeståndet aldrig varit större kommer över-etableringar och lönsamhetsproblem att bli allt vanligare när efterfrågan sjunker. Förhållandevis många företag, bland annat de nystartade, saknar ekonomisk buffert för sämre tider. – Mot detta står en fortsatt stark privatkonsumtion i Sverige 2008, att många företag ändå kunnat lägga undan vinstmedel under de goda år vi nu haft samt att det tar en tid innan en konjunkturnedgång får slutligt genomslag i konkursstatistiken. För 2008 är UC:s prognos att utfallet blir i nivå med 2007, avslutar Roland Sigbladh. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontakta Fredik Polland, 073-914 84 77 eller Roland Sigbladh, 073-914 84 60. Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik Med vänliga hälsningar UC AB Datum för UC:s konkursstatistik under 2007 Konkursstatistik för januari månad - 7/2 Konkursstatistik för februari månad - 7/3 Konkursstatistik för mars månad - 10/4 Konkursstatistik för april månad - 8/5 Konkursstatistik för maj månad - 8/6 Konkursstatistik för juni månad - 6/7 Konkursstatistik för juli månad - 7/8 Konkursstatistik för augusti månad - 6/9 Konkursstatistik för september månad - 5/10 Konkursstatistik för oktober månad - 6/11 Konkursstatistik för november månad - 6/12 Konkursstatistik för december månad - 8/1 Tipsa en kollega UC Konkursstatistik skickas ut i början av varje månad. Vet du någon kollega som skulle vara intresserad av denna information, kan du tipsa henne/honom om detta. Tipsa » Avregistrering Vill du inte längre ha vår konkursstatistik kan du avregistrera dig här. Avregistrering » UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används varje år som underlag till drygt 8 miljoner affärs- och kreditbeslut som fattas på företag, banker och finansbolag. UC erbjuder bland annat sekundsnabb dagsfärsk information om företag och personer för kreditbedömning av kunder och prospects samt kvalificerade ekonomiska bedömningar. UC ägs av de svenska bankerna.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B