Företagskonkurserna ökar kraftigt

Företagskonkurserna steg kraftigt under september månad - hela 20%. För årets tre första kvartal 2008 har antalet konkurser ökat med 5% jämfört med 2007. Framförallt är det fler konkurser i branscherna bygg, transport, restaurang och tjänsteföretag som bidragit till ökningen.

- Den stora konkursökningen är oroväckande, men den är en avspegling av det rådande konjunkturläget, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC. Den allt svagare internationella och svenska konjunkturen, högre räntor samt mindre privatkonsumtion innebär stora problem för många företag och särskilt i de branscher som påverkas tidigt i en konjunkturförändring. Sannolikt har många av dessa företag redan haft problem en tid, men får akuta problem med betalningsförmågan när efterfrågan minskar ytterligare, vilket medför fler konkurser.

Branscher
För de flesta branscherna innebär den allt svagare konjunkturen stora prövningar. Inom branscherna bygg, transport, restaurang och mindre konsultföretag ser vi stora ökningar av antalet konkurser. I byggbranschen har konkurserna över tre kvartal ökat med 8%, i transportbranschen med 38%, i restaurangbranschen med 17% och inom andra företagstjänster, där städföretag, reklambyråer, arkitekter och konsultfirmor av olika slag ingår, med 14%.

Län
Flera län har stora konkursuppgångar och de största ökningarna återfinns i Skåne, Jönköpings, Värmlands, Örebro, Dalarna och Jämtlands län.

Företagens betalningsförmåga
- Många företag har under flera år haft en bra utveckling och kunnat visa god lönsamhet och stabil likviditet. UC:s analys visar dock att 82% av de svenska aktiebolagen 2007 hade en omsättning på mindre än 10 miljoner kronor och dessutom var medianvinsten endast cirka 80 000 kr - trots den då goda konjunkturen. 31% av bolagen hade ett negativt resultat och nästan vart femte bolag en mycket svag betalningsförmåga. Det innebär att de mindre - och särskilt de många nystartade - företagen nu är mycket känsliga när konjunkturen viker nedåt, säger Roland Sigbladh.

Hösten och 2009
- Efter flera års stora konkursnedgångar bland svenska företag är ökningen av antalet konkurser väntad och det ser oroande besvärligt ut i många branscher, vilket sannolikt innebär att konkurserna kommer att öka betydligt under hösten och fortsatt under 2009, avslutar Roland Sigbladh.

För mer information

Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontaktaRoland Sigbladh 073-914 84 60 eller Fredrik Polland 073-914 84 77.

Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik

UC AB

Datum för UC:s konkursstatistik under 2008
Konkursstatistik för januari månad - 6/2
Konkursstatistik för februari månad - 6/3
Konkursstatistik för mars månad - 7/4
Konkursstatistik för april månad - 6/5
Konkursstatistik för maj månad - 5/6
Konkursstatistik för juni månad - 7/7
Konkursstatistik för juli månad - 6/8
Konkursstatistik för augusti månad - 5/9
Konkursstatistik för september månad - 7/10
Konkursstatistik för oktober månad - 6/11
Konkursstatistik för november månad - 5/12
Konkursstatistik för december månad - 8/1

Tipsa en kollega
UC Konkursstatistik skickas ut i början av varje månad. Vet du någon kollega som skulle vara intresserad av denna information, kan du tipsa henne/honom om detta. Tipsa»

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används varje år som underlag tilldrygt 8miljoner affärs- och kreditbeslut som fattas på företag, banker och finansbolag. UC erbjuder bland annat sekundsnabb dagsfärsk information om företag och personer för kreditbedömning av kunder och prospects samt kvalificerade ekonomiska bedömningar. UC ägs av de svenska bankerna.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B