Fler konkurser första halvåret bryter mönstret

Företagskonkurserna ökade något första halvåret. Senast detta skedde var 2003. Fler konkurser i den företagstäta privata tjänstesektorn, framför allt i storstadsregionerna, samt bland bygg- och transportföretag ligger bakom ökningen. Under juni månad minskade konkurserna med 2 %, men framtiden ser mörk ut

Antalet företagskonkurser uppgick för första halvåret 2008 till 2597 stycken, vilket innebär en uppgång med 2 % jämfört med motsvarande period 2007. Utvecklingen är blandad såväl läns- som branschmässigt.

- Efter nio halvårsperioder i rad med sjunkande konkursnivåer ser vi nu ett trendbrott, säger Roland Sigbladh, Marknadschef på UC. Den försvagade konjunkturen har slagit mot framför allt småföretag i tjänste-, bygg- och transportsektorerna.

Stockholm mot trenden
I Stockholms län fortsätter dock konkurserna att sjunka, det första halvåret med 6 %. Konkursantalen har här sjunkit inom bygg, detaljhandel och fastighetsverksamhet.

- Stockholms minskande byggkonkurser går tvärt emot rikstrenden, vilket är positivt men det har bl.a. sin förklaring i onormalt höga konkurstal tidigare år, säger Roland Sigbladh. Byggsiffrorna är den största orsaken till att länet klarar sig betydligt bättre än de två andra storstadslänen och riket som helhet.
Värst drabbat hittills i år är Skåne län där 36 fler företag hamnat på obestånd, samt Västernorrland, Gävleborg och Blekinge som alla noterar stora procentuella ökningar.

Svag konkursminskning i juni - men oro inför framtiden
Under juni månad minskade konkurserna med 9 stycken, motsvarande minus 2 %. Bakom nedgången ligger färre konkurser i partihandeln samt bland hotell och restauranger.

- Avbrottet i konkursuppgången bedömer vi som tillfälligt mot bakgrund av de dystra ekonomiska prognoserna, det höjda ränteläget samt det rekordhöga antalet aktörer vi har i många branscher i svenskt näringsliv, säger Roland Sigbladh, som fortsätter:

- Det följande halvåret tror vi kommer att innebära en stegrad konkursökning, särskilt om den privata konsumtionen och företagens investeringsvilja sjunker. UC:s aktuella konkursprognos för hela 2008 är en uppgång med 5 %.

För mer information

Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontaktaRoland Sigbladh 073-914 84 60.

Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik

UC AB

Datum för UC:s konkursstatistik under 2008
Konkursstatistik för januari månad - 6/2
Konkursstatistik för februari månad - 6/3
Konkursstatistik för mars månad - 7/4
Konkursstatistik för april månad - 6/5
Konkursstatistik för maj månad - 5/6
Konkursstatistik för juni månad - 7/7
Konkursstatistik för juli månad - 6/8
Konkursstatistik för augusti månad - 5/9
Konkursstatistik för september månad - 7/10
Konkursstatistik för oktober månad - 6/11
Konkursstatistik för november månad - 5/12
Konkursstatistik för december månad - 8/1

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B