Färre företagskonkurser i september

Företagskonkurserna i Sverige fortsatte att sjunka även under september månad och uppgick till 476 jämfört med föregående år då antalet konkurser för månaden var 500. Företagskonkurserna under årets första nio månader är nu 5 167 i jämförelse med motsvarande period 2013 då de uppgick till 4 852.

— Det är tredje månaden i rad som företagskonkurserna minskar, vilket tydligt visar på en stabilare konjunktur och efterfrågan. Många företag har fått ett stabilare kassaflöde och bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever, säger Roland Sigbladh, marknadschef på affärs- och kreditupplysningsföretaget UC.

Förbättringar inom transportbranschen och privata tjänsteföretag
Utfallet mellan olika branscher varierar, men störst konkursminskningar var det inom transportbranschen och privata tjänsteföretag. Även handeln är fortsatt optimistisk och räknar med försäljningstillväxt vilket, kommer att innebära allt färre konkurser i detaljhandeln.

Stora skillnader på länsnivå
Företagskonkurserna minskade i mer än hälften av landets olika län under september. Det var dock stora skillnader i de större länen; i Stockholms län var minskningen -13%, medan ökningar noterades för Västra Götaland med +9% och för Skåne hela +34%.
— I Skåne var det framför allt fler konkurser inom byggande av hus och detaljhandeln som bidrog till konkurssökningen, säger Roland Sigbladh.

Försiktig optimism inför framtiden
Många konjunktursignaler pekar i positiv riktning; såväl förbättringen i den internationella konjunkturen som utvecklingen i det svenska näringslivet, där allt fler branscher signalerar en ökad efterfrågan.
— Samtidigt är svensk exportindustri beroende av en stabilisering och uppgång av konjunkturen i Euroländerna, och det återstår att se vad den senaste utvecklingen i USA kommer att leda till. UC:s prognos, att företagskonkurserna under 2013 kommer att landa på +5% jämfört med föregående år består, säger Roland Sigbladh.

Kategorier

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UC:s tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 250 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B