Dystra sommarsiffor – konkurserna ökar

Dystra sommarsiffor – konkurserna ökar

Under juli ökade antalet konkurser. Byggindustrin och fastighetsbranschen har det fortsatt tufft, liksom handeln med motorfordon. Samtidigt växer optimismen hos hushållen och konkurserna har fortsatt att minska inom bland annat partihandeln.

Enligt färsk statistik från UC ökade konkurserna under juli månad med totalt 12 procent i hela landet, i jämförelse med i fjol.

- Det är tråkigt att se att juli innebär stigande konkursnivåer. Ljuset i tunneln är att antalet konkurser trots allt stabiliserats eller till och med minskat inom flera branscher. Trots att den rekordsvaga kronan missgynnar de svenska hushållen antas den samtidigt gynna besöksnäringen och locka fler utländska turister. Eventuella positiva resultat av detta kommer vi inte att kunna se förrän om ett par månader. Men vi lever i en verklighet där svensk BNP minskat under det andra kvartalet och förtroendet hos näringslivet generellt är svagt enligt Konjunkturinstitutets barometer. Det är fortfarande tuffa tider, menar Gabriella Göransson, vd på UC AB.

UCs statistik över nystarter den gångna månaden bekräftar bilden av en fortsatt återhållsam men svagt positiv ekonomisk utveckling, då nivåerna ökat något men ligger på snarlika nivåer som i fjol.

- Än saknas det starka förtroende för marknaden som krävs för att få investerare och företagare att satsa på nystarter och tillväxt. Fortsatt höga konkurstal ger också en avskräckande effekt, du vill inte vara en av de som drabbas, fortsätter Gabriella

Minskade konkurser förstärker optimismen inom handeln

Fastighetsverksamhet och byggindustrin fortsatte att öka med 55 respektive 14 procent. Handeln med motorfordon ökade med 31 procent och konkurserna inom hotell- och restaurang med 11 procent. Detaljhandeln ökade med 1 procent.

- Fastighetsverksamhet och byggindustrin fortsätter att kämpa med att hålla huvudet ovan ytan. Likaså handel med motorfordon sticker ut bland de branscher som har det som tuffast, då hushållens ekonomi inneburit att man dragit in på större inköp, säger Gabriella.

Den bransch som minskade mest under juli månad var partihandeln med 14 procent, följt av serviceföretag med 11 procent och information- och kommunikation som minskat med 10 procent.

- Det här stämmer delvis överens med Konjunkturinstitutets indikator som visar på ett svagare stämningsläge inom tjänstesektorn och tillverkningsindustrin men ett ökat förtroende hos hushållen och detaljhandeln. Även om konkurserna inom just detaljhandeln ökat är det marginellt. Det ekonomiska förtroendet hos hushållen har nu stigit under tio månader i rad och närmar sig det historiska genomsnittet. Det är tydligt att vi rör oss åt rätt håll men vägen dit kommer att vara allt annat än spikrak, avslutar Gabriella.

För att se konkursutvecklingen på läns- och kommunnivå samt branscher, besök https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik
        UCs konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till den sista dagen per månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den sista tillgängliga arbetsdagen.

uc.se/konkursstatistik kan du se en karta över företagskonkurser på länsnivå.

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data och information till analyserade datamodeller och insikter som används i interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans, småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420 medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
          konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
          och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
          interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
          hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
          som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
          Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
          småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
          nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
          medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B