Blandad inledning på konkursåret - utveckling i Norden oroar

Företagskonkurserna sjönk med 1 procent under januari, vilket innebär att den långa nedgångstrenden fortsätter. Stora nedgångar noterades i Stockholms och Uppsala län, medan konkurserna ökade kraftigt i bl.a. Skåne. Samtidigt visar statistik för Norden att konkurstalen redan har börjat vända upp i våra grannländer. Antalet företagskonkurser fortsätter att minska från redan låga nivåer. I januari blev minskningen 1 procent jämfört med samma månad 2007. Det var framför allt färre konkurser i Stockholms och Uppsala län som låg bakom nedgången. - I Stockholm var det färre konkurser bland bygg- och tjänsteföretag och i Uppsala var utvecklingen positiv för handels- och tjänstesektorerna, säger Fredrik Polland på UC:s Företagsinformation. På andra håll är dock utvecklingen den motsatta och tecknen blir allt fler på att den långvariga konkursnedgången – som inleddes redan 2003 – håller på att plana ut. I Skåne län ökade företagskonkurserna tydligt under januari, från 45 förra året till 60 i år. Byggkonkurserna ökade i nästan samtliga län förutom i Stockholm. - Dessutom kommer nu flera uppgifter om en avmattning i den svenska konjunkturen och om minskad tillväxt. Detta kommer att få genomslag i konkurssiffrorna under året, säger Fredrik Polland. Konkurserna vänder upp i övriga Norden Nordisk konkursstatistik för 2007 visar att närliggande marknader redan börjat få problem. I Danmark gick hela 20 procent fler företag i konkurs jämfört med 2006. Den viktigaste orsaken bakom ökningen är en inbromsning i den danska högkonjunkturen, vilket framför allt slagit mot byggbranschen. I Norge och Finland låg konkursutfallet 2007 ungefär i nivå med föregående år. För Norden som helhet blev det en ökning med 2 procent. - Sverige räddar den nordiska statistiken för 2007, som annars skulle ha visat en markant konkursökning. UC:s prognos för svenska företagskonkurser i år är oförändrat antal jämfört med förra året. Sett till utvecklingen i de andra nordiska länderna och varningssignalerna i svensk ekonomi får vi vara glada om den prognosen står sig, avslutar Fredrik Polland. För mer information Detaljerad konkursstatistik finns i bifogat dokument eller på vår webbsida www.uc.se. För ytterligare information eller kommentarer kontakta Fredik Polland, 073-914 84 77 eller Roland Sigbladh, 073-914 84 60. Pressmeddelande och fullständig konkursstatistik Med vänliga hälsningar UC AB Datum för UC:s konkursstatistik under 2008 Konkursstatistik för januari månad - 6/2 Konkursstatistik för februari månad - 6/3 Konkursstatistik för mars månad - 7/4 Konkursstatistik för april månad - 6/5 Konkursstatistik för maj månad - 5/6 Konkursstatistik för juni månad - 7/7 Konkursstatistik för juli månad - 6/8 Konkursstatistik för augusti månad - 5/9 Konkursstatistik för september månad - 7/10 Konkursstatistik för oktober månad - 6/11 Konkursstatistik för november månad - 5/12 Konkursstatistik för december månad - 8/1 Tipsa en kollega UC Konkursstatistik skickas ut i början av varje månad. Vet du någon kollega som skulle vara intresserad av denna information, kan du tipsa henne/honom om detta. Avregistrering Vill du inte längre ha vår konkursstatistik kan du avregistrera dig här. UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används varje år som underlag till drygt 8 miljoner affärs- och kreditbeslut som fattas på företag, banker och finansbolag. UC erbjuder bland annat sekundsnabb dagsfärsk information om företag och personer för kreditbedömning av kunder och prospects samt kvalificerade ekonomiska bedömningar. UC ägs av de svenska bankerna.

PR och marknadsteamet

Presskontakt Presskontakt

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB

Årstaängsvägen 21B