Foto: Trafikverket

Tyréns projekterar Norrbotniabanan genom centrala Piteå

Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.

Den befintliga infrastrukturen i centrala Piteå behöver förbättras som en del av Norrbotniabanan, för att framför allt förstärka godstrafiken, men även möjliggöra persontrafik längs Norrlandskusten. Uppdraget omfattar cirka 8 kilometer järnväg genom centrala Piteå.

– Vi är mycket glada över att ha tilldelats detta viktiga projekt. Det markerar en betydande milstolpe för regionen och Sverige i stort. I uppdraget kommer vi att bidra till en hållbar samhällsutveckling, stärka den sociala och kulturella sammanhållningen samt förbättra infrastrukturen i Piteå, säger Daniel Karlsson, biträdande affärschef väg och järnväg på Tyréns.

Norrbotniabanan kommer att förbättra godstrafiken och möjliggöra persontrafik längs Norrlandskusten, vilket halverar restiderna jämfört med bil- eller busstrafik. Uppdraget ger också möjlighet att förbättra den befintliga infrastrukturen, inklusive säkra trafiklösningar och planskilda järnvägspassager.

Projektet, som sträcker sig från augusti 2024 till december 2030, innebär stora utmaningar på grund av sin urbana miljö och krav med avseende på miljö och invånare.

Uppdraget involverar hela Tyréns, vilket kräver god samverkan och innovativa arbetssätt.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 3 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, England, Estland, Litauen, Polen och Bulgarien. 2024 rankades Tyréns som Sveriges 7:e bästa arbetsplats av Great Place to Work®.