Tyréns förstärker inom avfallsområdet

Tyréns förstärker inom avfallsområdet

Konsultföretaget Tyréns är en av de ledande avfallskonsulterna i Sverige. Nu förstärker vi vår avfallssatsning ytterligare med en erfaren person med stor erfarenhet inom avfallsområdet, Moa Rudsten från UMEVA.

Moa har mer än tio års erfarenhet av erfarenhet av avfallshantering, både i kommunal och privat regi. Hon är även certifierad Säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods på väg av Myndighetsen för samhällsberedskap (MSB). Moa kommer närmast från en anställning på UMEVA i Umeå där hon bl a ansvarat för ett projekt för insamling av matavfall. Moa har tidigare förflutet som ansvarig på IL-Recycling i Örnsköldsvik.

– Avfall uppkommer i alla delar av vårt samhälle och jag vill genom min kunskap på området kunna vara med och bidra till att vi i framtiden kan undvika att avfall ses som ett av våra största miljöproblem och i stället ses som en resurs, säger Moa Rudsten.

Moa kommer att arbeta med alla områden inom avfallssektorn. Men även med övriga miljöfrågor i Örnsköldsviksregionen, då hon kommer att vara stationerad på Tyréns kontor i Örnsköldsvik.

– Vi är verkligen glada för den här rekryteringen. Moa förstärker vår kompetens inom avfallshantering ytterligare i norra Sverige och blir en viktig kugge i Tyréns avfallssatsning, säger Per-Håkan Sandström, avdelningschef i Umeå.

Bakgrund
Tyréns avfallssatsning har pågått i två år. Vi arbetar med avfall på många sätt. Våra fokusområden är; förebyggande av avfall, kommunal avfallshantering och avfall i samhällsbyggnad. Vår ambition är att vara en av de ledande avfallskonsulterna i landet.

Tyréns har drivit två stora utvecklingsprojekt som syftat till att utveckla metoder för att förebygga avfall. Det ena med fokus på att minska byggavfall vid nyproduktion i samarbete med NKS-bygg inom Stockholms läns landsting och Skanska Healthcare. Bygget av Nya Karolinska Solna fungerade som utgångspunkt för projektet. Det andra projektet, ”Från produktvalsprocessen till avfall”, genomfördes i samarbete med Region Skåne och fokuserade på avfall i vårdverksamhet.

För mer information kontakta:

Per-Håkan Sandström, avdelningschef
Tyréns AB
Tel: 010-452 28 83 eller 070-682 92 42
E-post: per-hakan.sandstrom@tyrens.se

Moa Rudsten, avfalls- och miljökonsult
Tyréns AB
Tel: 010-452 34 92 eller 070-276 15 90
E-post: moa.rudsten@tyrens.se

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Våra medarbetare skapar lösningar inom stadsbyggnad och infrastruktur för en hållbar samhällsutveckling. Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med 1 300 medarbetare med runtom i landet och i det delägda företaget AKT II i London samt InstallationsVision AB. Tyréns är stiftelseägt och drivande inom forskning och utveckling. Vi har ett nära samarbete med universitet och högskolor.