Hydrogeolog disputerar i Umeå

Fredagen den 6 maj försvarar Martin Bergvall, industridoktorand vid Tyréns kontor i Umeå, sin avhandling som handlar om olika beräkningsmodeller för att utvärdera vattenlösliga föroreningars spridning i Umeå kommuns dricksvattentäkt.

Martin Bergvalls avhandling med titeln ”Hydrogeological modeling to improve remediation strategies for a drinking water aquifer contaminated by an aqueous phase liquid” bygger på flera års studier i rullstensåsen mellan Piparböle f.d. plantskola och Forslunda vattenverk. Vattenverket levererar huvuddelen av Umeå kommuns dricksvatten. Råvattnet kommer från både naturligt och konstgjort grundvatten. Grundvattentäkter är dock sårbara mot föroreningar och Martin Bergvall har studerat spridningen av nedbrytningsprodukten BAM som kommer från det numera förbjudna ogräsmedlet Totex.

Studien är viktig eftersom hälften av Sveriges dricksvatten kommer från naturligt eller konstgjort grundvatten och de största grundvattentillgångarna finns i just rullstensåsar. Bland förorenade grundvattentäkter är dessutom BAM ett av de vanligast förekommande ämnena. Bergvall har kartlagt dess transport från användandet av Totex på plantskolan under 70- och 80-talen till nedbrytning och nuvarande samt framtida förekomst i grundvattnet.

Trots den relativt begränsade användningen av Totex visar Bergvalls studier att BAM-halterna i delar av den naturliga grundvattenförekomsten under flera decennier överskridit Livsmedelsverkets gränsvärde för tjänligt dricksvatten. Förutom att öka mängden konstgjort grundvatten är en av de föreslagna åtgärderna att etablera spärrbrunnar intill föroreningskällan vid den f.d. plantskolan. Därigenom kommer alla uttagsbrunnar att kunna ge ett opåverkat dricksvatten.

Martin Bergvall är anställd på Tyréns AB och doktorand på SLU vid Institutionen för skogens ekologi och skötsel. Doktorandstudierna har utförts inom utvecklingsklustret MCN – Marksaneringscentrum i Norr – i samarbete mellan SLU, Umeå Universitet, Sven Tyréns Stiftelse och FOI, avdelningen för CBRN-skydd och säkerhet.

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Vi erbjuder kundanpassade tjänster inom områdena stadsbyggnad och infrastruktur samt byggnads- och fastighetssektorn. Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med omkring 1 000 medarbetare på ett 20-tal kontor runtom i landet.