Tyréns deltar i panelsamtal om dricksvatten för växande städer

Tyréns deltar i panelsamtal om dricksvatten för växande städer

Panelsamtalet har rubriken "Vattenförsörjning för växande städer: Dricksvatten i farozonen?" Tillsammans med klimatförändringarna innebär den ökade inflyttningen till städer utmaningar för den svenska dricksvattenförsörjningen. Genom händelserna under 2011 i Östersund och Skellefteå har vi fått exempel på att rent dricksvatten inte är en självklarhet.

Johan Åström, Tekn Dr Vattenteknik vid Tyréns kontor i Göteborg, deltar i panelen som i övrigt består av:

Sofia Jöngren, politiskt sakkunnig Landsbygdsdepartementet
Gunilla Glasare, chef för avdelning tillväxt och samhällsbyggnad, SKL
Martin Storm, avdelningschef, Boverket
Lena Söderberg, VD, Svenskt Vatten

Fakta om Johan Åström
Johan är civilingenjör i Teknisk biologi och har en doktorsexamen från Chalmers med inriktning mot mikrobiologiska risker i ytvattentäkter. Under doktorandtiden har Johan arbetat i nära samverkan med olika kommuner, konsulter och vattenverkspersonal och projektet har varit finansierat av Svenskt Vatten. Han har även arbetat inom EU-projekt kopplade till riskanalyser och riskhantering. Johan har tidigare varit anställd vid Göteborg Vatten och vid Smittskyddsinstitutet. Han har arbetat med mikrobiologiska risker i vatten och i miljön i tio år.

FORES, Bellmansgatan 10, Stockholm (T-bana Slussen/Mariatorget)