Göteborgs första utflyktslekplats

Göteborgs första utflyktslekplats

Tyréns håller i dagarna på att avsluta arbetet med Plikta, Göteborgs mest kända lekplats. Plikta utses nu till stadens första ”utflyktslekplats”– en generationsövergripande mötesplats byggd utifrån ledorden Folklighet, Tradition och Mångfald.

Tyréns har i uppdraget ansvarat för hela gestaltningen (utformning samt val av material, utrustning, planteringar), inmätning samt tagit fram bygghandlingar (Mark och VA) åt Park- och Naturförvaltningen, Göteborgs Stad som bygger lekplatsen i egen regi. Vi har även haft uppdrag inom Konstruktion och Trafik.

Göteborgs mest kända lekplats
Lekplatsen är belägen i Slottsskogen som från början var en kunglig park. Marken överläts till Göteborgs stad på 1860-talet för att bli stadspark åt det växande Göteborg. År 1874 var utformningen med stora gräsytor, djurpark och dansbana klar. Plikta kom till runt 1920 och är sedan länge Göteborgs mest kända lekplats. Förutom boende i närområdet kommer besökare hit från andra delar av staden och även turister. Ofta kombineras ett besök på Plikta med någon av parkens övriga attraktioner – djuren, Naturhistoriska museet eller parken som sådan.

Kommunen har utsett Plikta till att bli Göteborgs första ”utflyktslekplats”– en generationsövergripande mötesplats värd att ta sig till från hela staden. Troligtvis blir lekplatsen bemannad med någon typ av verksamhet i den befintliga byggnaden.

Kommunens mål för utformningen har varit:

• En attraktiv lekplats för både killar och tjejer med olika typer av lekmöjligheter.
  • En unik plats som attraherar människor i alla åldrar. Platsen ska ha ett eget tydligt koncept som är lätt att kommunicera och marknadsföra.
  • Alla ytor ska ha en funktionell och ändamålsenlig användning – tryggt och tillgängligt.
  • Låga framtida driftkostnader avseende skötsel och underhåll.

En 15 meter lång val
Förslaget har tagit avstamp i parkens själ och historia. Här återfinns inslag som känns igen från övriga parkens delar – den stora valen från Naturhistoriska museet, azaleorna i Azaleadalen, temat skog, öppen park och vatten kan knytas till parkens skogsklädda bergspartier, öppna gräsytor och dammar och träningsmöjligheterna till parkens idrottsplaner.

Lekplatsen som tidigare delades upp av skymmande häckar har utvidgats och öppnats för att ge bättre överblick åt besökare. Extra viktigt för föräldern med flera barn att ha uppsikt över på platsen. Rumsligheten skapas istället av de befintliga träden, murarna och runda planteringsytor i olika storlekar. Det blir en ny scen och i bästa söderläge finns goda sittmöjligheter i form av en sittrappa eller framför häckar. Det ganska lutande området har flackats ut med hjälp av 30 cm höga terrasseringar som också ger en perfekt sitthöjd för de viktigaste, mindre besökarna.