De vann Stålbyggnadspriset 2011

De vann Stålbyggnadspriset 2011

Tomas Alsmarker, vice VD på Tyréns, delade ut priset till vinnaren av Stålbyggnadspriset 2011. Spänningen var stor när de nio slutnominerade projekten presenterades i samband med Stålbyggnadsinstitutets Materialseminarium den 5 maj i Stockholm.

Till vinnande bidrag valde juryn Skivfilterbyggnaden vid Ryaverket i Göteborg.

Ryaverkets vattenreningsanläggning i Göteborg har kompletterats med en ny byggnad för 40 skivfilter, placerade i två stora hallar uppbyggda av tätt ställda stålramar.

Beställare: Gryaab
Arkitekter: KUB arkitekter, Per Eric Persson
Konstruktör: Ramböll
Stålentreprenör: Stålab
Entreprenör: Anjo bygg

Juryns motivering:

En långsträckt, transparent byggnad, där den smäckra stålstommen är exponerad och ytskikten i huvudsak är utförda i stål. En oval byggnadskropp, där enkla och raka konstruktionselement har kombinerats med specialkrökta gavelprofiler. Detaljer och infästningar är enkelt och precist utförda.

Hallarnas undertak av sträckmetall är upphängt via karbinhakar i längsgående vajrar och döljer på ett tufft och stilsäkert sätt takets innandöme samtidigt som det skapar ett sammanhängande rum. Det upphängda entresolbjälklaget och de omsorgsfullt utformade handledarna i rostfritt stål är andra exempel på hur man medvetet arbetat med stålets möjligheter i alla olika situationer.

Skivfilterbyggnaden är ett föredömligt exempel på hur stål i konstruktion och som materialval kan bidra till högklassig och identitetsskapande industriarkitektur och samtidigt bilda en både funktionell och tilltalande arbetsmiljö. En uppvisning i hur stålet effektivt och elegant använts för både detaljer och helhet!

Hedersomnämnande
Juryn lyfte dessutom särskilt fram fyra projekt som tilldelas ett hedersomnämnande för speciellt utmärkande kvaliteter; AE-Hallen – Stockholmsmässan, Dockums – Västra hamnen, Malmö, Kanalbron i Karlstad och Triangeln – Stationsuppgångar Citytunneln.

För Dockums – Västra hamnen, Malmö där Tyréns är konstruktör (Håkan Mårtensson/Kenth Lindell) var juryns motivering för hedersomnämnandet:

Med en öppen och ljus inre hall skapas kontrast mot den gedigna byggnadens allvarliga tegelexteriör. Det synliga stålet sätter prägel på det höga rummets öppna våningsplan. Konstruktionen, som exponeras i balkar, pelare och fackverk är målade i svart som övergår i välstuderade trappor och räcken i den öppna hallens loftgångar och balkonger.  En tolkning av klassisk industrikonstruktion av stål och tegel, vilket resulterat i en byggnad som både "tar plats", samspelar och tillför nytt i Västra Hamnen.

Bild: Ryaverket