Det är vi som gör upp om guldmedaljen på Yrkes-SM i Uppsala 25 - 27 april

Vem blir Sveriges bästa unga yrkessförare?

Nu är det snart dags för Yrkes-SM för unga yrkesförare i Uppsala. Det är sammanlagt tio unga yrkesförare som, 25 – 27 april, gör upp om titeln ”Sveriges bästa unga yrkesförare”. De som tävlar kommer från Moskosel i norr till Tomelilla i söder och har blivit uttagna via lokala kvaltävlingar under 2016 och 2017.

Det är på Gränby sportfält i Uppsala som ca 200 ungdomar tävlar i ett femtiotal olika yrken. Man räknar också med ca 25 000 besökare under tävlingsdagarna. Det är World Skills Sweden som arrangerar Yrkes-SM och TYA har hand om yrkesförartävlingen.

– Samtliga tio deltagare har nu laddat och förberett sig inför Yrkes-SM på olika sätt och efter bästa förmåga. Det är första gången dessa motiverade ungdomar tävlar i ett SM. En kul och spännande upplevelse, där de ser fram emot att få använda och visa upp sina yrkeskunskaper, säger Sara Blomgren på TYA som är ansvarig för yrkesförartävlingen.

De tio tävlingsdeltagarna har vunnit varsin regional kvaltävling under 2016 och 2017 och har därmed i hård konkurrens förtjänat startplatsen. Deltagarna i Yrkes-SM måste som yrkesförare kunna uppvisa ett brett kunskapsregister för att lyckas. Här tävlar man i manöverkörning med lastbil och truck, lastning och lossning av gods samt fordonskännedom. Ambitionen är att tävlingsmomenten ska spegla en yrkesförares vardag och att det ska vara publikvänligt.

De som gör upp om titeln Sveriges bästa unga yrkesförare i Yrkes-SM 2018 är:

• Alexander Avander från Moskosel
  • Felix Lindström från Luleå
  • Gabriel Nyd Berg från Huddinge
  • Mattias Gustafsson från Silverdalen
  • Herman Borring från Skänninge
  • Oliver Niklasson från Ljugarn
  • Jonathan Fri från Vedum
  • Henrik Johansen från Strömstad
  • Hampus Karlsson från Bräkne-Hoby
  • Filip Eriksson från Tomelilla

Partners till Sveriges bästa unga yrkesförare är Volvo Lastvagnar som tillsammans med Toyota Material Handling ser till att tävlingarna kan genomföras med toppmoderna och ändamålsenliga fordon.

Sveriges Jobbigaste evenemang

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang vartannat år tävlar och mäter hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar sina krafter mot varandra inom ett 50-tal yrken. Under tre intensiva dagar erbjuds skolor och allmänhet att gratis få besöka det över 25 000 kvm stora evenemanget för att få möjligheten att titta, fråga och själva få prova på olika yrken.

Syfte med Yrkes-SM:

Öka kunskapen och kännedomen om olika framtida yrkesvägar

• Öka intresse och status för yrkesutbildningar
  • Utse Sveriges yrkesskickligaste ungdomar som sedan har möjligheten att ta plats i framtida Yrkeslandslag
  • Kompetens och inspiration för skolpersonal, föräldrar och förmedlare

Yrkes-SM är en unik plattform för yrkesnämnder, yrkespartners, sponsorer och parter att arbeta tillsammans med frågor om ungdomars utbildning, jobbmöjligheter och marknadens framtida behov. Bakom Yrkes-SM står: Svenskt näringsliv, LO, Skolverket, Regeringskansliet och Myndigheten för Yrkeshögskolan. Huvudsponsorer är Afa försäkring och AMF.