Sveriges bästa Yrkesförare ska utses på Yrkes-SM i Malmö den 11–13 maj

Sveriges bästa Yrkesförare ska utses på Yrkes-SM i Malmö den 11–13 maj

Tio unga yrkesförare tävlar vid Yrkes-SM i Malmömässan den 11–13 maj. De tävlande kommer från Tavelsjö i norr till Höör i söder och har blivit uttagna via lokala kvaltävlingar under 2014 och 2015.

Deltagarna i Yrkes-SM måste som yrkesförare kunna uppvisa ett brett kunnande för att lyckas. Grenarna är manöverkörning med lastbil och truck, lastning och lossning av gods samt fordonskännedom. Ambitionen är att i tävlingsmomenten spegla yrkesförarens vardag och det ska vara spännande för publiken att se på. Välkommen till Malmömässan – gratis inträde!

- Alla deltagarna har nu laddat och förberett sig inför Yrkes-SM på olika sätt och efter bästa förmåga. Det är första gången dessa motiverade ungdomar tävlar i ett SM. En kul och spännande upplevelse, där de ser fram emot att få använda och visa upp sina yrkeskunskaper i dessa sammanhang, säger Nils Wennlund, TYA som är projektledare för yrket yrkesförare vid Yrkes-SM.

- Extra roligt är det att två tjejer kvalificerat sig den här gången. Lovisa Torstensson från Ale och Josefin Axfjord från Tjörn vann sina respektive kvaltävlingar. I en traditionellt mansdominerad värld märks nu en utveckling mot att fler kvinnor söker sig till yrkesföraryrket. Transportbranschen välkomnar denna utveckling eftersom det finns studier som visar att kvinnor kör bättre lastbil än män – vilket Lovisa och Josefin är lysande exempel på.

TYA samarbetar med Volvo Lastvagnar och Still Sverige AB, liksom Trygg-Hansa och ett flertal engagerade gymnasielärare från transportutbildningar i Skåne för att på ett framgångsrikt sätt genomföra SM i Transportteknik.

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar inom bygg, design, industri, it, service, vård- och tekniksektorn. Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang vartannat år tävlar och mäter hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar sina krafter mot varandra inom ett 30–40-tal yrken.

De som tävlar i Yrkes-SM 2016:

• Lovisa Torstensson – Ale
  • Elias Thorell Norberg – Finspång
  • Rasmus Larsson - Borlänge
  • Oliver Billö – Henån
  • Marcus Lundin – Stockholm
  • Dennis Blom – Häggenås
  • Tom Lindberg – Tavelsjö
  • Tom Nilsson – Borgholm
  • Oskar Ågren – Höör
  • Josefin Axfjord – Tjörn

Varmt välkommen att besöka tävlingen på Malmömässan!

För mer information på plats i Malmö; kontakta Nils Wennlund på mobil 070 639 52 29 eller Sara Blomgren på mobil 072 536 52 21. Tävlingsresultaten kommer att uppdateras på webbsidan: http://www.bliyrkesforare.nu samt på TYAs Facebooksida: Bli Yrkesförare.