Henrik Johansen vann kvaltävling till Yrkes-SM

Henrik Johansen från Strömstad vann kvaltävling till Yrkes-SM i Göteborg

Henrik Johansen från Uddevalla Gymnasieskola vann dagens kvaltävling till Yrkes-SM för unga lastbilsförare i Göteborg. Henrik som bor i Strömstad och går årskurs tre på inriktning transport i Uddevalla, hade imponerande 135,5 poäng. I och med dagens seger har han nu kvalificerat sig till Yrkes-SM i Uppsala 2018. På andra plats kom Max Söderberg, Viskastrandsgymnasiet i Borås, med 135 poäng. Alltså endast en halv poäng efter Henrik!

På en hedrande tredje plats placerade sig Jimmy Johansson från Säffle med 127 poäng.

Efter den spännande prisutdelningen, där det alltså till slut endast skiljde en halv poäng mellan ettan Henrik och tvåan Max, kan vi bara undra – Hur känns det Henrik?

– Det är fantastiskt roligt att vinna när det var så hård konkurrens. Roligt att titta på när de andra körde också. Det var många duktiga, säger en glad Henrik Johansen.

Dagens vinnare kan briljera med genomgående höga resultat i tävlingen men tyckte trots det att manöverkörningen med dragbil var svår:

– Jag missade att hålla uppsikt i vänsterspegeln och lyckades därmed inte träffa ett märke på marken. Som tur är kostade den missen bara två poäng, så det gick ju bra ändå.

Intresset för lastbilar har han haft sen han var liten trots att pappan är snickare och ofta tog med Henrik på jobb. Drömyrket är han helt på det klara med:

– Tankbilsförare! Så ska det bli, säger Henrik som också ser fram mot att tävla i Yrkes-SM 2018:

– Det ska bli jättekul! Då har jag varit ute och jobbat i ett år men det gäller nog att hålla igång med träning också så man inte glömmer sånt man inte jobbar med, säger dagens vinnare Henrik Johansen.

Transportelever från tio olika gymnasieskolor i västra Sverige deltog i dagens tävling som var den fjärde av fem kvaltävlingar till Yrkes-SM 2018 i Uppsala.

De unga transporteleverna tävlade i moment som lastsäkring, manöverkörning med lastbil och truck samt teoretiska prov. Genom tävlingen fick eleverna visa prov på sin yrkesskicklighet och samtidigt mäta sina kunskaper mot andra.

Kaj Sandgren är rektor för Transportprogrammet på MTG, som var värdar för tävlingen, och han är nöjd med dagen:

– Det är jätteroligt att få träffa andra skolor. Lärarna träffar andra lärare och eleverna andra elever. De kan bilda nätverk och byta erfarenheter med varandra. Det är väldigt bra!

En tydlig skillnad mellan undervisning och tävling är bristen på feedback när något är mindre bra utfört. Det har Kaj funderat lite på under dagen:

– Vi jobbar jättemycket med så kallad formativ bedömning och då är ju återkoppling i läromomentet viktigt, vilket tyvärr faller bort lite i själva tävlingsmomentet. En del elever blir frustrerande av det men om både lärare och elever kan ta med sig erfarenheterna från tävlingen, tillbaks till undervisningen så kan det bli en väldigt bra grund för utveckling.

Varför ska man söka inriktning transport på MTG tycker du?

– För mig är det ett spännande yrke. Det händer saker hela tiden, man är i rörelse hela tiden och det är en mängd olika moment som är utmanande och väldigt roliga när man lärt sig dom. MTG är en bra plats där vi tillsammans kan nå målen.

– Det är ju första gången vi på MTG är värdar för en kvaltävling. Men inte sista, hoppas Kaj Sandgren.

TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, en organisation med arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn, får hela tiden rapporter om att branschen söker efter fler och fler duktiga yrkesförare.

– Genom tävlingar i transportteknik vill vi inspirera unga killar och mycket gärna tjejer till ett bra och utmanande yrkesval och samtidigt höja transportbranschens status. Branschen ställer höga krav på förarnas yrkesskicklighet, något som på våra tävlingar visas upp av alla duktiga tävlande, säger Mikke Roslund, projektledare på TYA.

Huvudpartner är Volvo Lastvagnar som tillsammans med Toyota Material Handling ser till att tävlingarna kan genomföras med toppmoderna och ändamålsenliga fordon. Trygg-Hansa är även de en väldigt viktig partner för kvaltävlingen.

Kontakta oss gärna för ytterligare information eller material.
Sara Blomgren, tävlingsansvarig
Telefon: 08-734 52 21, 072-536 52 21 eller e-post: sara.blomgren@tya.se

Mikke Roslund, projektledare
Telefon: 08-734 52 86, 070-734 50 16 eller e-post: mikke.roslund@tya.se

Presstjänst
Skoltävlingarnas presstjänst kan hjälpa till med bilder på specifika tävlanden samt kontaktuppgifter till eleverna. Telefon: 070-532 52 25 eller e-post: mikael.enbom@tya.se.

Bifogade bilagor:Bilder på pristagarna samt en gruppbild på samtliga deltagare.
Resultatlistan är även den bifogad.