​Dennis från Häggenås vann Kvaltävling till Yrkes-SM i Östersund

​Dennis från Häggenås vann Kvaltävling till Yrkes-SM i Östersund

När kvaltävlingen till Yrkes-SM för unga yrkesförare var avslutad stod det klart att Dennis Blom från Häggenås vunnit. Dennis går i trean på Jämtlands Gymnasium i Östersund och nu har han alltså kvalificerat sig till Yrkes-SM i Malmö 2016. Linus Åberg från Staffangymnasiet i Söderhamn kom på andra plats, endast tio poäng efter Dennis.

På en hedrande tredje plats placerade sig Elias Eriksson, också han från Jämtlands Gymnasium i Östersund.

Dagens vinnare medger att han kom väl förberedd till dagens tävling:

– Jag har tränat rätt mycket i två veckor. Mest på egen hand men sen har lärarna varit med lite på slutet. Dom har pekat på lite detaljer som är lätt att glömma när man tävlar. Det har varit jättebra!

Dennis berättar också att han alltid varit intresserad av fordon av olika slag och sen att hans pappa kör lastbil har nog också hjälp till intresset:

– Pappa kör timmerbil och det är nog något jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden, säger Dennis.

Transportelever från åtta olika gymnasieskolor i norra Sverige deltog i dagens tävling som markerar starten inför höstens fem kvaltävlingar till Yrkes-SM 2016 i Malmö.

De unga yrkesförareleverna tävlade i moment som lastsäkring, och manöverkörning med lastbil och truck samt teoretiska prov. Genom tävlingen fick eleverna visa prov på sin yrkesskicklighet och samtidigt mäta sina kunskaper mot andra.

– Linus Åberg, andrapristagaren från Bollnäs, som går på Staffangymnasiet i Söderhamn, hade näst bäst resultat på det teoretiska provet. Men det fanns också betydligt svårare moment:

– Truckövningen var svårast! Man skulle flytta pallar från en sida till en annan i ett väldigt litet utrymme. Det gick sådär, säger Linus.

- Det har varit kul att få komma hit och träffa andra elever och se hur duktiga de är, menar Linus.

Dagens skoltävling arrangerades av TYA och som värd stod Jämtlands Gymnasium Fyrvalla som ordnat fram fantastiska förutsättningar på Östersundstravet för en lyckad tävlingsdag. Rektor Kjell-Åke Skoog är nöjd med dagens evenemang:

– Eleverna har visat på stort engagemang och vilja att utföra de uppgifter de ställts inför och löst dessa uppgifter på bästa sätt. En stor skillnad i år är att tävlingen ligger mycket tidigare i utbildningen. Tidigare år har tävlingen genomförts under vårterminen i åk 3 men i år genomförs den under höstterminen i åk 3. Trots detta har eleverna visat på mycket goda kunskaper och färdigheter. Jämtlands Gymnasium Fyrvalla är stolta att få vara med och arrangera årets skoltävling för de Norra skolorna och hoppas på att få förnyat förtroende nästa år, säger Kjell Åke Skoog.

TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, en organisation med arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn, får hela tiden rapporter om att branschen söker efter fler och fler duktiga yrkesförare.

– Genom tävlingar i transportteknik vill vi inspirera unga killar och mycket gärna tjejer till ett bra och utmanande yrkesval och samtidigt höja transportbranschens status. Branschen ställer höga krav på förarnas yrkesskicklighet, något som på våra tävlingar visas upp av alla duktiga tävlande, säger Bill Rehn, vd för TYA.

Huvudpartner är Volvo Lastvagnar som tillsammans med Still Sverige AB ser till att tävlingarna kan genomföras med toppmoderna och ändamålsenliga fordon. Trygg-Hansa är även de en väldigt viktig partner för kvaltävlingen.

Kontakta oss gärna för ytterligare information eller material.

Sara Blomgren, tävlingsansvarig
Telefon: 08-734 52 21, 072-536 52 21 eller e-post: sara.blomgren@tya.se

Mikke Roslund, projektledare
Telefon: 08-734 52 86, 070-734 50 16 eller e-post: mikke.roslund@tya.se

Bill Rehn, vd
Telefon: 08-734 52 00 eller e-post: bill.rehn@tya.se

Presstjänst

Skoltävlingarnas presstjänst kan hjälpa till med bilder på specifika tävlanden samt kontaktuppgifter till eleverna. Telefon: 070-532 52 25 eller e-post: mikael.enbom@tya.se.

Bifogade bilagor: Bilder på pristagarna samt en gruppbild på samtliga deltagare.
Resultatlistan är även den bifogad.

Det finns fler foton från dagen som går att få från presstjänsten.

Vår verksamhetsidé är att aktivt bidra till att utveckla kompetens, arbetsmiljö och status i transportbranschen, och därmed bidra till ökad produktivitet och lönsamhet i företagen. TYA är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn. Verksamheten bedrivs genom kurser och projekt som tar sikte på yrkeskunskap och arbetsmiljö. Vi samverkar med skolor och myndigheter samt utarbetar informationsmaterial och läromedel.