Caroline Söderqvist är Svensk Mästare i Flygteknik 2016.

Caroline Söderqvist är svensk mästare i Flygteknik vid Yrkes-SM i Malmö

Caroline Söderqvist heter den nya svenska mästaren i Flygteknik. Caroline och sju medtävlare gjorde upp om titeln i fem tävlingsgrenar, där Carolines noggrannhet och systematiska arbetssätt resulterade i att hon numera stolt kan presentera sig som Svensk Mästare i Flygteknik 2016.

Detta var den andra SM-tävlingen i Flygteknik och den första där två tjejer tävlade mot fyra killar.

– Innan tävlingen startade sa min tävlingskompis Malin Sjörand och jag att ”nu ska vi visa dom!”, säger Caroline. När hon blev tillfrågad att delta i tävlingen visste hon ingenting om vare sig tävlingen eller vad Yrkes-SM var. Hur var det att tävla i sitt yrke?

– Det kändes inte som en tävling direkt. Det var så god stämning och bra sammanhållning bland alla så man gjorde sina uppgifter, ungefär som på jobbet, frånsett att man bara hade en viss tid på sig.

– Det var skönt att vinna över ”SAAB-arna”, säger hon med illa dold stolthet och hänvisar till att hon jobbar på företaget Patria Helicopters i Linköping.

När tävlingen var avklarad stod det klart att Caroline hade bästa totala resultat över grenarna: plåtlagning, riggning av styrlinor, identifikation och lagning av elfel, boroskopsundersökning av jetmotor samt daglig tillsyn av helikopter. En minst sagt imponerande uppvisning av yrkesfärdigheter!

– Man kan klara allt! Jag har i alla fall bevisat för mig själv hur duktig jag är i det jag jobbar med. Nästa vecka fortsätter jobbet på Patria igen och på kvällarna fortsätter hon att leda sina stepp- och danspass på gymmet.

Kungligt besök
H.M. Konungen Carl XVI Gustaf besökte Yrkes-SM och grenen Flygteknik. Hans Majestät hade uttryckligen bett om att få se och lära sig mer om flygteknik vilket såklart uppskattades av tävlande, funktionärer och arrangören.

Medaljörerna i Yrkes-SM i Flygteknik 2016: Guld - Caroline Söderqvist Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping. Silver - Oskar Svensson Flygteknikcenter Ljungbyhed. Brons - Joel Eriksson Bolandgymnasiet-AAS, Uppsala.