24 procent av tillfrågade åkerier behöver nyanställa lastbilsförare det närmaste halvåret

Av de drygt 800 åkerier som besvarat TYAs enkät om anställningsbehov uppger 24 procent att de ser behov av nyanställning inom den närmaste sexmånadersperioden. Det är samma siffra som motsvarande mätning för ett halvår sedan vilket visar att trenden håller i sig. Endast 8 procent bedömer att verksamheten behöver krympas och 50 procent tror inte att någon förändring kommer ske.

Detta visar en undersökning om behovet av rekrytering respektive uppsägning av lastbilsförare de närmaste sex månaderna, som Statisticon genomfört på uppdrag av TYA.

– Rekryteringsbehovet i den tillfrågade gruppen är cirka 1 000 nyanställningar, vilket vi bedömer som att över 2 500 nya förare behövs till branschen som helhet under de kommande sex månaderna. Därmed är jobbmöjligheterna för alla som väljer att bli lastbilsförare fortsatt mycket goda och utbildningsbehovet är stort, säger Lasse Holm, projektledare på TYA.

Fakta från undersökningen:

• 24 procent av åkerierna behöver anställa lastbilsförare, totalt 1 000 personer
  • 8 procent av åkerierna behöver säga upp lastbilsförare, totalt 550 personer
  • 50 procent av åkerierna behöver varken anställa eller säga upp
  • 11 procent vet ej
  • 7 procent har inte besvarat frågan

Undersökningen genomfördes under oktober – december 2014 och omfattar åkerier som är medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och har anställda förare. 958 åkerier tillfrågades varav 820 svarade vilket ger en svarsfrekvens om 84 procent.

Åkerierna som är medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivareförbund har omkring 32 000 anställda lastbilsförare och cirka 22 500 tunga lastbilar i yrkesmässig trafik.

För mer information, kontakta Lasse Holm, tfn 070-767 11 66.
Läs mer och hämta rapporten, TYAs Trendindikator, på www.tya.se.
Tidigare hette TYAs Trendindikator Rekrytering ”TYAs Arbetskraftsbarometer ”.