Twingly Summer of Code – dokusåpa på Youtube

Fyra av Sveriges bästa unga programmerare har fått sex veckor på sig att gemensamt utveckla bloggsökmotorn Twinglys nästa tjänst, Twingly Blogoscope. Kommer de att klara sitt uppdrag? Första avsnittet av tv-serien Twingly Summer of Code sänds ikväll onsdag kl 19.00 svensk tid (6 PM GMT, 10 AM i San Francisco).

Efter lanseringen av Twingly.com i förra veckan fortsätter utvecklingen av Europas egna spamfria bloggsökmotor, nu som TV-serie med avsnitt på Youtube varje vardag.

- Till Twingly Summer of Code har vi rekryterat fyra skarpa studenter, gett dem sex veckor på sig att gemensamt utveckla en visuell sökmotor för bloggar; Twingly Blogoscope, säger Martin Källström, VD för Twingly. Dagliga avsnitt sänds på Youtube så att omvärlden kan följa allt som händer.

Avsnitten läggs ut vardagar kl 19.00 svensk tid på http://summer.twingly.com/.

- Öppen teknikutveckling ger ofta bästa resultat, säger Martin Källström. Men i det här projektet vill vi också visa upp hur det är att jobba med oss på Twingly. Många känner inte till hur stimulerande arbetet i en startup är. Förhoppningen är att inspirera fler att söka sig till Twingly eller andra startups.

Sista avsnittet med den spännande upplösningen och då Twingly Blogoscope ska vara klart för lansering, sänds den 11 juli.

- Twingly Summer of Code handlar om att utveckla en banbrytande webbapplikation på kort tid, säger Martin Källström. Vi ser det som en spännande utmaning, mycket kan gå fel på vägen. Kommer de att klara det? Jag vet inte men jag hoppas det och alla som jobbar på Twingly kommer att ge dem stöd.

Deltagarna i Twingly Summer of Code 2008 är:

- Helena Mischel, årets IT-tjej 2008

- Kristoffer Forsgren, bloggar på Gate303.net

- Fredrik Smedberg, aktiv i öppen källkod-projektet ReactOS

- Jonas Kac, f.d. informationschef på D-sektionen, Linköpings Universitet

Längre presentationer av deltagarna finns på: http://summer.twingly.com/the-team/

Vill du veta mer?
Martin Källström, VD Twingly,+46 733 62 86 54, e-post: martin.kallstrom@twingly.com

Twingly är ett IT-företag med kontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar bloggsökmotorn Twingly.com. Företaget levererar även en bloggtjänst till ledande dagstidningar och e-handelsplatser i många länder, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sunday Times i Sydafrika, Politiken i Danmark, Dagbladet i Norge, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland, La Vanguardia i Spanien och Helsingin Sanomat i Finland. För mer information, se www.twingly.com.

• Universitet, högskola