Nytt och gammalt i fin harmoni

I det natursköna området kring Renströmska parken i Östra Kålltorp ska Ivar Kjellberg bygga nya fina bostäder. Tuve Bygg har fått uppdraget att bygga drygt 100 lägenheter fördelat på tre huskroppar längs den nya lokalgatan med flerbostadshus. I husen finns även åtta lägenheter som är bostäder med särskild service samt tillhörande gemensamhetslokal och kontorsutrymme. Total yta är cirka 11 000 m2 BTA som även omfattar källare och garage.

Området utvecklas i takt med att staden växer och den kulturhistoriskt intressanta miljön och dess byggnader ska bevaras vilket ställer krav på hur de nya byggnaderna utformas. Nytt och gammalt ska harmonisera så det är viktigt att se till helheten i relation till närområdets miljöer. Totalt i området byggs cirka 600 nya bostäder för målgrupper i livets olika faser samt en ny skola och förskola.

"Det är roligt att få vara med och utveckla staden med en ny fin stadsdel. Att bygga hållbart och ekologiskt känns extra bra när vi bygger på en plats med historia och de nya husen ska samsas med de gamla i en bra helhet”, säger Per-Anders Björk, arbetschef på Tuve Bygg

Planerad byggstart är mitten av april 2022 och planerad inflyttning våren 2024.

Fakta:
Storlek 11 000 m2 BTA /102 lägenheter