Kvarteret Hugin i Borås – Cityliv i kvadrat.

Kvarteret Hugin i Borås – Cityliv i kvadrat.

Tuve Bygg har fått uppdraget av Cernera att bygga 52 moderna lägenheter i ett hus med fem våningar samt takvåning mitt i centrala Borås. Kvarteret Hugin ligger på en mysig innerstadstomt, granne med bebyggelse från olika tidsepoker, där man nu återskapar kvarteret och den ursprungliga rutnätsstaden i det gamla Borås.

Kvarteret Hugin får en fasad i varmt, ljusgult handslaget tegel som varieras och bryts av med stående, silverlaserad träfasad. På innergården muras teglet i relief för att ge en levande fasad med spännande skuggspel. Längs gatunivån byggs bänkar med sittplatser och plats för växtlighet.

”Tomten på Stengärdsgatan har tidigare varit bebyggd och det är kul att få möjlighet att återskapa kvarteret och bygga nya bostäder mitt i det gamla Borås” säger Dime Usinovski, arbetschef på Tuve Bygg

Byggnaden har fyra trapphus på gårdsterrassen och varje lägenhet har stora fönster med generösa ljusinsläpp. Balkongerna är riktade mot väster med vackra räcken i smide och har skjutglaspartier som skydd mot ljud och vind.