Nato-god­kän­nande för Tutus Färist Mobile

Nato-god­kän­nande för Tutus Färist Mobile

Tutus säkra smartphone Färist Mobile har erhållit Nato-godkännande, vilket innebär att telefonen nu kan anskaffas och användas av medlemsländer inom Nato för att hantera information upp till informationssäkerhetsklassen Restricted.

”Vi är mycket glada och stolta över godkännandet. Det ger oss ännu en
bekräftelse på att våra produkter håller en hög säkerhet och nu även
kan bidra till Sveriges allierade inom Nato,” säger Jens Bohlin, VD för
Tutus.

Om Färist Mobile

Färist Mobile är en säker Android-baserad smartphone där all känslig information skyddas med stark kryptering. Den är utformad för att säkerställa att all typ av kommunikation inte kan avlyssnas, oavsett om det är tal, meddelanden eller dokumentdelning. Telefonen är användarvänlig och kompatibel med alla Android-appar, vilket gör den idealisk oavsett vilken situation du befinner dig i, till vardags eller vid ett högt säkerhetskritiskt läge. Telefonen är inte bara till för kontorsmiljö utan är designad för att klara av tuffa förhållanden i fältmiljö.

Om Tutus Data AB

Tutus är ett privatägt svenskt företag, grundat 1992, som sedan dess har utvecklat högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar för militär, myndigheter och företag. Produkterna är godkända upp till nivån Restricted/Begränsat hemlig för såväl EU som på nationell nivå. Företaget är en del av CR Group.

Magnus Palmaer, Försäljningschef Tutus
magnus.palmaer@tutus.se