Varannan resa till Maldiverna såld: Maldivernaprogram utökas med två nya atoller och sex öar

Fritidsresor har redan sålt varannan vinterresa till Maldiverna. Nu utökas programmet med en två helt nya atoller och sex öar. Det blir världspremiär för en av atollerna, Gaafu, som nyligen öppnats för turister.

- Många svenskar har redan säkrat sin resa till Maldiverna. På vissa avgångar har det varit svårt att hitta boende. Därför utökar vi både med helt nya öar och fler platser på de tidigare fullbokade öarna, säger Lottie Knutson.

- När Maldiverna öppnar upp nya delar av landet blir Fritidsresors resenärer bokstavligt talat de första som sätter barfotaspår i sanden.

Fritidsresor är den enda svenska arrangören med direktcharter till Maldiverna. Premiärflyget går i november.

De nya atollerna, Gaafu och Addu, ligger längst söderut i Maldiverna, strax söder respektive norr om ekvatorn.

I Gaafu-atollen erbjuds två öar med varsin anläggning: Huvan Dhumaafushi och Raalhuveli, båda med fina snorklingsrev och vattensporter. I området finns många liveaboard, dvs båtar som dykare bor på i en vecka, vilket innebär fantastiskt dykning i nya vatten.

Addu-atollen är ny som turistregion. Här erbjuds en anläggning, trestjärniga Herathera. Anläggningen ligger på en av Maldivernas största öar med en fyra kilometer lång sandstrand. Prisexempel från 16 348:- inkl frukost, inrikesflyg och båttransfer.

- Runt Addu finns 25 kända dykplatser, bland annat Demon Point där dykarna hoppas få se samlingar av mantor, säger Lottie Knutson.

Lonely Planet: "Addu Atoll has a very different feel to it and one of the best places for independent travellers to come"

Ytterligare tre nya anläggningar på varsin ö tillkommer i programmet, vilket innebär att Fritidsresor erbjuder totalt 16 anläggningar dvs öar på sex atoller.

- En typisk semesterö är några hundra meter i diameter och har en enda välutrustad semesteranläggning med allt från tennisbana till spa, säger Lottie Knutson.

- Samtliga är omgivna av sandstrand och har eget, skyddande korallrev med tropiska fiskar och snorkling.

Nyheter:

Addu Atoll

Herathera Island Resort

3+

Gaafu Atoll

Huvan Dhumaafushi

Raalhuveli

North Male' Atoll

Bandos Island Resort & Spa

Eriyadu Island Resort

South Ari Atoll

Sun Island

3/4

På Sun Island kan man snorkla med valhaj under stora delar av säsongen. På Eriyadu finns ett korallrev som till och med med maldivska mått anses exceptionellt.

Fakta nyheter

Addu-atollen
Addu-atollen ligger längst söderut i Maldiverna, strax söder om ekvatorn, 478 km söder om huvudstaden Malé. Den består av sju bebodda och tjugo obebodda öar.
En ö/anläggning, Herathera, FFF. Den ligger på en av Maldivernas största öar med en fyra km lång sandstrand. Utanför finns 25 kända dykplatser.
Pris: från 16348:- del i dubbelrum OBS! två veckor med frukost inkl. inrikesflyg och båttransfer.

Gaafu-atollen
Gaafu är helt nyöppnad för turism. Området erbjuder mycket bra dykning i nya vatten. Det är också känt för sin surfing i världklass.
Två öar/anläggningar, fyrstjärniga Huvan Dhumaafushi och Raalhuveli. Båda med fina snorklingsrev.
Pris: från 21 748:- del i dubbelrum OBS! två veckor med All Inclusive inkl. inrikesflyg och båttransfer.

Transfer via inrikesflyg, ca 1 timme från Male till flygplatsen Gan i Addu-atollen respektive Kaadedhdhoo i Gaafu. Därifrån fortsätter resenären med speedboat till öarna.

Fakta Maldiverna

Fritidsresor erbjuder totalt 16 anläggningar/öar på sju atoller: Nyheterna Addu och Gaafu (inrikesflyg 1 tim), South och North Male' Atoll (båttransfer), South Ari Atoll (transfer med båt alt flyg), Lhaviyani Atoll och Noonu Atoll (transfer med sjöflygplan 45 min) En vecka på Maldiverna kan också kombineras med en veckas rundresa med systerbolaget TEMA, "Sydindien med Kerala".Nonstopcharter med Fritidsresors eget flygbolag TUIfly Nordics B-767 från Stockholm varannan lördag 1/11-4/4.Fritidsresor kommer ha skandinavisk reseledning på Maldiverna.Maldiverna består av 26 atoller med cirka 1 190 öar, cirka 120 har hotellanläggningar med bungalows och vattenvillor. Den totala ytan är 90.000 kvadratkilometer, varav 99,9 procent är vatten.

Bilder:

(Uppdatera nätläsaren genom att trycka F5, så du får fram rätt bilder)

För mer information:

Marie Malmros 08-7207479, 070-7467196

_______________________________________________________________________

Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen är Sveriges största resebolag med en marknadsandel på drygt 30 procent (följt av Ving och Apollo). Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från mer än 20 länder.