TUIs podcast: "Allt som en resa kan vara"

TUI lanserar podcasten ”Allt som en resa kan vara”

I den nya podcasten ”Allt som en resa kan vara” får lyssnarna under sex avsnitt höra kända svenskar dela med sig av sina bästa tips och upplevelser från Rhodos, Zanzibar, Lissabon, Thailand, Sicilien och Mexiko. Satsningen är en del av TUIs strategiska arbete med att bredda varumärket och inspirera lyssnaren till olika typer av semesterupplevelser. Podcasten går att lyssna på alla plattformar där poddar finns.

TUIs nya podd riktar sig till alla de som går i resetankar, söker inspiration eller vill fördjupa sig i olika resmål och kulturer – eller bara vill drömma sig bort. Under ledning av programledaren Tove Norström, får lyssnarna följa med på en resa till såväl bekanta som exotiska resmål över hela världen. Varje avsnitt gästas av svenska profiler och experter som berättar om sitt absoluta favoritresmål – och varför de har blivit just det. Syftet är att inspirera resenärer till att upptäcka något av resmålen, eller hämta inspiration inför en kommande semester.

– Med “Allt som en resa kan vara” vill vi skapa innehåll inte bara för våra kunder utan för vem som helst som drömmer om att resa bort och söker inspiration. Vi tyckte inte riktigt att det fanns en podcast som fungerar som en reseguide så vi beslutade oss för att göra en. Varje avsnitt tar dig till ett nytt resmål och innehåller massa tips och kul anekdoter från resmålet, säger Adam Györki, nordisk kommunikationschef på TUI.

Lanseringen av podcasten är en del av en större satsning där reseaktören vill visa upp sin breda produktportfölj, för att gå från att vara ett charterbolag till att bli en leverantör av alla typer av semesterupplevelser, med allt från sol-, skid- och cityresor till bokning av hotell, utflykter och biljetter till muséer och andra evenemang. De sex avsnitten speglar därmed bredden i TUIs produktutbud, inklusive klassiska sol-och-bad-destinationerna Rhodos och Thailand, exotiska Mexiko och Zanzibar och trendiga Lissabon och Sicilien.

TUIs nya podcast har premiär den 12 februari och går att lyssna på överallt där poddar finns samt på tui.se. Podcasten kommer även finnas tillgänglig i underhållningssystemet på ett antal av TUIs flyg från och med våren 2024.

Här kan du lyssna på alla avsnitt.

Om TUIs podcast “Allt som en resa kan vara”:

• Sex avsnitt om destinationerna Rhodos, Zanzibar, Lissabon, Thailand, Sicilien och Mexiko.
  • Tove Norström programleder och medverkande gäster är Ann Söderlund, Sanna Lundell, Nadya Grüner, Henrik Brandão Jönsson, Marko ”Markoolio” Lehtosalo, Richard Kylberg, Carolina Gynning och Tal Borenshtein.
  • Lanseras den 12 februari överallt där poddar finns, på tui.se samt ombord på ett antal av TUIs flyg
  • Podcasten ges ut av TUI och är producerad av Borg Owili och Moa Hamner

Avsnittsbeskrivningar

Avsnitt 1. Rhodos
Rhodos – Ann Söderlunds och Sanna Lundells semesterpärla

Turkost hav, långa stränder och en fascinerande historia gör Rhodos till en semesterfavorit. Några som verkligen gillar Rhodos är journalisterna Ann Söderlund och Sanna Lundell som varit på solsemester på ön tillsammans med alla sina barn. Här berättar de om sina upplevelser på ön, om middagar på favorithotellet och hur en 180 meter lång och trång tunneln förde dem till en oväntad magisk plats.

Avsnitt 2. Zanzibar
Zanzibar –Nadya Grüner guidar i sitt paradis

Kritvita stränder och azurblått vatten har gjort Zanzibar till ett drömresmål. Men ön har mycket mer att erbjuda. Här berättar rese- och livsstilsjournalisten Nadya Grüner om varför hon återvänder till Zanzibar så ofta hon kan. Simma med vilda delfiner, rida barbacka längs stranden och äta på matmarknaden i Stone Town är några av hennes måste-upplevelser.

Avsnitt 3. Lissabon
Lissabon –Henrik Brandão Jönssons bästa tips!

Billigare än Barcelona, vackrare än Paris och charmigare än Berlin. Journalisten och författaren Henrik Brandão Jönsson blev förälskad i Lissabon på 1992 och har sedan dess besökt den färgstarka staden över 50 (!) gånger. I det här fartfyllda avsnittet delar Henrik med sig av sina bästa Lissabontips och berättar hur han tycker man ska utforska staden, till fots eller på en skramlande spårvagn?

Avsnitt 4. Thailand
Koh Lanta – Markoolios bästa familjesemester

Långgrunda paradisstränder, härliga familjehotell och roliga utflykter. På Koh Lanta i Thailand trivs barnfamiljer – det kan artisten Marko “Markoolio” Lehtosalo intyga efter att ha semestrat på ön med sina barn. Här berättar han om familjens äventyr – möten med apor i djungeln, fisketurer med long tail-båtar och hur man beställer “extremt j*vla stark mat” på thailändska.

Avsnitt 5. Sicilien
Siciliens dolda pärlor medRichard Kylberg

Vi lämnar de upptrampade stigarna på Sicilien och utforskar ön tillsammans med designern Richard Kylberg, som har ett hus i byn Ortigia. Här tipsar Richard om sina pärlor och berättar om vulkanen Etna, pittoreska byar och varför Palermo är hans val om han någonsin skulle behöva gå i landsflykt. Det är lätt att svepas med i hans fascination för ön där ”The White Lotus" och ”Gudfadern” spelades in.

Avsnitt 6. Mexiko
Maxa Mexiko medCarolina Gynning ochTal Borenshtein

Kritvita sandstränder, kristallklart vatten och vänliga människor – det finns många skäl att älska Mexiko. Här berättar Mexikofantasten Carolina Gynning om hur hon maxar Mexiko, varför hon blev en all inclusive-njutare och hur det gick till när hennes bikiniunderdel trillade av. Men inget Mexiko utan tacos – matexperten Tal Borenshtein guider oss till de absolut bästa taco-ställena på Yucatanhalvön.