Från och med maj startar TUI en ny charterlinje med direktflyg till Kalabrien.

TUI lanserar Kalabrien – nytt resmål i södra Italien

Nästa sommar blir det möjligt att upptäcka mer av det äkta Italien tillsammans med TUI. Från och med maj startar nämligen reseaktören en ny charterlinje med direktflyg till Kalabrien – regionen som förtrollar besökare med sin autentiskt italienska atmosfär och fantastiska vyer. Bland TUIs utbud i Kalabrien hittar du bland annat charmiga Tropea, historiskt rika Pizzo och badvänliga Capo Vaticano, känt för sina vackra stränder.

Kalabrien ligger i Italiens sydligaste del, vid den soliga spetsen av den stövelformade halvön. Regionen är bergig och frodig, men också hem till vackra stränder, ofta i avskilda vikar. Atmosfären är genuint italiensk – charmiga delikatessbutiker, mysiga kaféer och smala, historiska gränder. I de små städerna och byarna som ligger på bergsplatåer har du chansen att beundra det djupblå Tyrrenska havet och de avlägsna Lipariöarna och Sicilien.

– Våra svenska kunder älskar Italien och vi vill erbjuda dem det bredaste utbudet av italienska resmål nästa sommar, och vi lägger till flera nya destinationer att välja mellan. Direktcharterflyg till Kalabrien och dess fantastiska, pittoreska byar är en del av vår övergripande strategi för att utöka vårt hotellutbud i Italien, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI.

I Kalabrien erbjuder TUI resor till Tropea, Pizzo och Capo Vaticano med direktflyg.

Tropea är känt för sina smala gränder, romantiska restauranger och kristallklara vatten. Dess gator kantas av mysiga restauranger som serverar det bästa från det italienska köket. Här kan du uppleva det lokala livet bland delikatessbutiker och marknader. I Tropea kan du bo på vuxenhotellet TUI Blue TropeaTTTT, som erbjuder fantastisk utsikt över den vackra Baia di Riaci-bukten. På klara dagar kan du till och med få en skymt av Stromboli-vulkanen.

Pizzo charmar med sina kaféer, vackra kyrkor och berömda tartufo-glass. En kort bilresa från byn ligger TUI Magic Life CalabriaTTTT, en all inclusive-resort med familjefokus och en avskild del endast för vuxna.

För naturälskare erbjuder Capo Vaticano fantastiska stränder, avskilda badvikar och hotell belägna nära naturen. Här bor du på Blue Star Blue Bay ResortTTTT som erbjuder underbara omgivningar nära stranden. Detta lilla och vänliga hotell ligger på klipptoppar, bara en kort promenad från en vacker strand där solstolar är reserverade för hotellets gäster.

Som TUI-destination erbjuder Kalabrien ett rikt utbud av upplevelser och aktiviteter. Du kan simma, snorkla eller vandra för att beundra den omgivande naturen. Regionens kulturella rikedom och historiska sevärdheter gör Kalabrien till en perfekt semesterdestination för resenärer som söker genuina kulturella upplevelser. Kalabrien är även det optimala resmålet för att utforska italiensk mat- och vinkultur.

Om TUIs direktcharter till Kalabrien

• Direktflyg till Kalabrien (Lamezia Terme) med TUIfly Nordic och Jettime från Stockholm-Arlanda 15 maj–2 oktober samt från Köpenhamn-Kastrup 11 juni–30 juli.
  • Flygtid är cirka 3 timmar och 30 minuter.
  • Bokningsbart på www.tui.se från och med september 2024.

TUI är världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Den nordiska verksamheten etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och upplevelser. Några av de mest populära resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI i Norden består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland, flygbolaget TUIfly samt Nazar och ingår sedan 2000 i TUI Group.