I bild: TUI Blue Village Orquidea i Bahia Feliz, Gran Canaria.

TUI lanserar charter till Gran Canaria från Stockholm Skavsta Airport

Världens ledande reseaktör TUI lanserar sin första charterlinje från Stockholm Skavsta Airport till Gran Canaria. Med start i höst går det att flyga direkt till Las Palmas.

Gran Canaria är ett av de mest populära resmålen bland svenskarna under vinterhalvåret. Med start den 16 oktober flyger TUI charter till den omtyckta kanarieön från Skavsta i samarbete med flygbolaget Jettime. Sträckan trafikeras veckovis fram till och med den 13 april 2025. Totalt rör det sig om 23 avgångar.

– Kanarieöarna hör till våra mest populära resmål under vintern, med sitt behagliga klimat och mycket omtyckta matkultur. Vi ser en ökad efterfrågan på resor till Kanarieöarna och därför känns det roligt att kunna flyga till Gran Canaria även från Stockholm Skavsta Airport. Vi vet att många föredrar Skavsta för dess bekväma läge och storlek. Nu får våra kunder i regionen ännu större valfrihet när de ska planera sin nästa solsemester, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI i Norden.

Stockholm Skavsta Airport har ett fördelaktigt läge med närhet till såväl Stockholm, Norrköping och Linköping. Satsningen på charterresor från Skavsta är den första på många år för TUI. I dagsläget erbjuder reseaktören endast paketresor med reguljärflyg från flygplatsen, bland annat till Costa del Sol, Mallorca och Costa Blanca.

– Det är oerhört glädjande att kunna välkomna världens ledande researrangör TUI till Skavsta och erbjuda charterresor för våra resenärer. Kanarieöarna är ett mycket populärt resmål, särskilt vintertid, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande för Stockholm Skavsta Airport.

Gran Canaria – ett solsäkert resmål
Gran Canaria ärKanarieöarnas tredje största ö och ett solsäkert resmål året runt. Ön är liksom övriga kanarieöar en vulkanö. Här finns fina stränder, gröna berg med vingårdar, vandringsleder och ett brett utbud av aktiviteter. Huvudstaden Las Palmas har ett livligt stadsliv med tapasrestauranger, shoppinggallerior och en årlig karneval.

Om TUI:s nya direktcharter till Gran Canaria

• 23 nya avgångar till Las Palmas, Gran Canaria från Stockholm Skavsta Airport mellan den 16 oktober 2024 och den 13 april 2025.
  • Reslängd på en vecka (sju nätter) eller två veckor (15 nätter) och ett brett hotellutbud, inklusive kundfavoriterna TUI Blue Village Tres Vidas och Blue Star HD Parque Cristobal Gran Canaria.
  • Trafikeras med flygbolaget Jettime. Flygtid cirka 5 timmar 45 minuter.
  • Bokningsbart på www.tui.se omgående. Boka tidigt-rabatt på utvalda avgångar.

TUI är världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Den nordiska verksamheten etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och upplevelser. Några av de mest populära resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI i Norden består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland, flygbolaget TUIfly samt Nazar och ingår sedan 2000 i TUI Group.

Pressjour +46 8-599 950 50 (endast för journalister)

Vår pressjour är vid oväntade händelser tillgänglig dygnet runt. Uppgifter eller kommentarer om enskilda personer lämnas inte ut av hänsyn till eventuellt inblandade och anhöriga. Vi följer personuppgiftslagen. För alla ärenden utöver pressrelaterade ärenden, hänvisar vi till vår kundtjänst på telefon 0771-84 01 00.