TUI Group rapporterar tvåsiffrig tillväxt i underliggande EBIT i tredje kvartalet och bekräftar prognosen för helåret 2024

• Koncernens omsättning ökade med 9 procent till rekordhöga 5,8 miljarder euro under Q3 2024 (föregående år: 5,3 miljarder euro)
  • Koncernens underliggande EBIT förbättrades avsevärt med 62 miljoner euro till 232 miljoner euro – eller 37 procent
  • Koncernen bekräftar helårsprognosen: omsättning minst 10 procent, underliggande EBIT minst 25 procent
  • 5,8 miljoner gäster reste på semester med TUI under rapporteringsperioden, 4 procent fler än föregående år
  • Stark efterfrågan på sommaren 2024: bokningar upp med 6 procent och genomsnittliga priser upp med 3 procent, för närvarande är 88 procent av programmet sålt. Bokningar för vinter 24/25 ser också lovande ut
  • Nettoskulden reducerades till 2,1 miljarder euro per 30 juni 2024

TUI fortsätter sin starka vinst- och omsättningstillväxt och rapporterar ett framgångsrikt tredje kvartal för räkenskapsåret 2024. Med 5,8 miljoner gäster under rapporteringsperioden uppnådde resekoncernen en rekordomsättning på 5,8 miljarder euro. Det var en ökning med 9 procent jämfört med föregående år (Q3 2023: 5,3 miljarder euro). Underliggande koncernens EBIT ökade avsevärt med 62 miljoner euro till 232 miljoner euro under det tredje kvartalet.

– För åttonde gången i rad rapporterar vi tvåsiffrig tillväxt i underliggande EBIT. I en marknadsmiljö som fortfarande är utmanande, visar detta också styrkan och framtida bärkraft i vår affärsmodell. Vi växer lönsamt och levererar det vi har annonserat. Vi är en turistkoncern med starka företag och varumärken inom hotell och kryssningar. Våra researrangörer med sina egna resebyråer ger oss tillgång till 19 miljoner kunder. Genom att utöka vår produktportfölj växer vi vårt kundunderlag och vill öppna nya marknader i Asien och Amerika. TUI expanderar sin globala närvaro och är därför mindre beroende av semestertider i norra, västra och centrala Europa. Vi är en utvecklare, investerare och operatör på destinationerna, vilket särskiljer oss från våra konkurrenter. Transformationen är i full gång: Vi utökar vår produktportfölj och driver på digitaliseringen. Ett viktigt steg i vår transformation är att ytterligare stärka vår kapitalstruktur. Med intäkterna från den framgångsrika placeringen av en konvertibel obligation med en total volym på 487 miljoner euro har vi återköpt 80 procent av den befintliga konvertibla obligationen, vilket minskar TUIs räntekostnader och förlänger dess löptid. Dessutom minskar vi ytterligare den outnyttjade KfW-kreditlinjen. Sammantaget minskar vi med detta steg våra årliga räntekostnader med cirka 18 miljoner euro, säger Sebastian Ebel, vd på TUI Group.

Läs det fullständiga pressmeddelandet på TUI Groups webbsida.

För mer information, vänligen kontakta:
Linda Jonczyk, Corporate Communications, TUI Group
linda.jonczyk@tui.com, +49 (0) 511 566 6022

TUI är världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Den nordiska verksamheten etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och upplevelser. Några av de mest populära resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI i Norden består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland, flygbolaget TUIfly samt Nazar och ingår sedan 2000 i TUI Group.