Mat från Kreta

TUI Care Foundation stöttar lokala producenter på Kreta

TUI Care Foundation och organisationen Futouris avslutar nu ett gemensamt hållbarhetsprojekt som syftat till att utveckla Kreta till en mer hållbar matdestination. Projektet ingår i TUIs strategi att stötta lokala livsmedelsproducenter genom att koppla ihop dem med turistnäringen.

Olivolja och vin spelar en viktig roll i Kretas ekonomi och är en central del av både kultur och gastronomi. Konventionella odlingsmetoder kan dock resultera i en mängd olika utmaningar såsom miljöföroreningar, nedbrytning av mark och nedläggning av mindre gårdar.

För att komma närmare en hållbar lösning på ovanstående problem startades det treåriga hållbarhetsprojektet "Crete – first steps towards a sustainable food destination”. I samarbete med företaget Local Food Experts och miljökonsulter utbildades lokalbaserade oliv- och vindruvsodlare i hållbara skördetekniker för att möjliggöra odling av Kretas ursprungliga druvsorter. Jordbrukare och lokala enheter för livsmedelsproduktion kopplades sedan samman med lokala intressenter inom turistnäringen för att erbjuda semesterfirare hållbart producerade produkter.

Under projektet producerades över 1,5 miljoner liter vin och cirka 119 000 liter olivolja. Projektgruppen genomför nu en studie för att undersöka huruvida lika fantastiska resultat kan uppnås på andra destinationer, jordbruksprodukter och hotell.

Läs mer om projektet här.