Stor julundersökning: Tre av fyra prioriterar en jul i solen

Stor julundersökning: Tre av fyra prioriterar en jul i solen

Nästan varannan vill byta snöslask mot sand mellan tårna under julen – gärna tillsammans med Tomten eller Mads Mikkelsen. 74 procent är beredda att dra ned på annat för att ha råd med utlandsjulen. Allt enligt Fritidsresors stora julundersökning.

5376 svenskar deltog i Fritidsresors julenkät. Nästan varannan vill resa till sol och värme över julen (45 procent). Ivrigast är invånarna i Gävleborg. Lägst är intresset i Värmland.

Längtan efter sol och värme är främsta anledningen till att fly utomlands (60 procent). Att komma bort från julens stress och krav är också vanligt.

74 procent är beredda att dra ned på annat för att kunna resa till värmen över julen. Gotlänningarna toppar listan, kronobergarna är minst benägna.

- Prioriteringen speglas i vår försäljning. Det är rekordmånga julfirare till solen i år, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam El Mattar.

Julmiddag på en på en lokal restaurang är det populäraste julfirandet (60 procent), följt av skandinaviskt julfirande på hotellet. 11 procent väljer helt bort julfirandet.

Drömjulen firas i Thailand. Favoritsällskapet på resan är Tomten och Mads Mikkelsen, följt av kungafamiljen, Robert Gustafsson och Maria Montazami.

Att fira med familjen är den vanligaste anledningen att inte resa (41 procent) eller att inte missa julfirandet på hemmaplan (18 procent).

För mer information:
Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 0761-049971.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Egypten. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, 50 000 anställda och resor från 25 länder.