Rusning till Egypten i vinter : 5100 extraplatser sätts in

Allt fler väljer Egypten som vinterresmål. Hos Fritidsresor ligger försäljningen 50 procent över fjolårets. Nu sätts ytterligare 5100 extraplatser in till egyptiska Sharm el Sheik och Hurghada.

- Egypten ser ut att bli en av vinterns stora vinnare. Kort flygresa och låg prisnivå ger mycket semester för pengarna, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Fritidsresor, landets största researrangör, ökade tidigare i höstas antalet resor till Hurghada i Egypten med cirka 4000 platser från Stockholm. Ökningen med extraflyg till både Sharm el Sheik och Hurghada innebär nu att antalet vinterresor till Egypten är drygt 35 procent fler än förra året.

Extraflyget innebär att det blir premiär för Sharm el Sheik med Fritidsresor från Göteborg. Totalt sätts nu 3300 platser in, varav vissa över jul och nyår.

- En elegant ort med fantastiska bad, snorkling och dyk, beskriver Bassam el Mattar semesterorten Sharm el Sheik.

På tre år har antalet Egyptenresor tredubblats. Efter Kanarieöarna och Thailand är Egypten svenskarnas populäraste vinterresmål.

En av de stora satsningarna i Egypten i vinter är Blue Village Exotic Aquamarine i Hurghada. Hotellet ligger vid en egen lagun med långgrund och barnvänlig strand. All Inclusive är gratis för barn under 12 år.

Nästa år blir det året-runt-charter till Egypten för Fritidsresor med flyg till både Hurghada, Sharm el Sheik och nyheten Almaza Bay vid medelhavskusten.

Fakta: Extraflyg till Egypten

• Tisdagsavgångar från Landvetter till Sharm el Sheik: 22/12-27/4.
  • Fredagsavgångar från Arlanda till Hurghada: 26/2-16/4.

Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 08-720 7496, 0761-049971.

___________________________________________________________________
Fritidsresor är Sveriges största researrangör med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg samt hotellbokningar. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.