Rekordförsäljning: 25 procent fler solsäkrar sommaren 2012

Rekordförsäljning: 25 procent fler solsäkrar sommaren 2012

Det är rekordrusning efter tidiga resor – nästa sommar.
För en vecka sedan släppte Fritidsresor de första 200 000 resorna för sommaren 2012. Under veckan såldes 25 procent fler sommarresor jämfört med förra året.

– Många resenärer har inte hittat den resa de vill ha i sommar och vill säkra nästa år, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Juni- och juliresor såldes mest under den första försäljningsveckan. Framför allt barnfamiljer bokar tidigt och väljer Blue Village-anläggningar med barnklubbar.

Turkiet toppar den tidiga försäljningen och är det populäraste resmålet också kommande sommar.

– Vi ser ingen avmattning i efterfrågan på resor till Turkiet. Därför öppnar vi vår tredje Blue Village här till nästa sommar, Bodrum Imperial, med enormt poolområde och All Inclusive, säger Bassam el Mattar.

Nästa sommar flyger Fritidsresor direkt från 16 svenska flygplatser. De bokningsbara resorna går till de populäraste hotellen på Mallorca, Sardinien, Sicilien, Rhodos, Kreta, Korfu, Gran Canaria, Cypern, Turkiet, Samos, Bulgarien och Thailand.

- Aldrig tidigare har vi kunnat erbjuda så många resmål från så många regionala flygplatser, säger Bassam el Mattar.

Fem-i-topp resmål efter första veckan
1. Turkiet
2. Kreta
3. Rhodos
4. Mallorca
5. Cypern

Första-minuten-resor sommaren 2012
- Den 8 augusti släpptes 200 000 första-minuten-resor till försäljning: de populäraste hotellen på Mallorca, Sardinien, Sicilien, Rhodos, Kreta, Korfu, Gran Canaria, Cypern, Turkiet, Samos, Bulgarien och Thailand
- Tidiga nyheter: Blue Village i Bodrum, nytt Splashhotell på Cypern och Blue Star på Samos
- 13 rundresor med systerföretaget Temaresor finns dessutom till försäljning sedan den 8 augusti
- Övriga resor och nyheter för sommaren 2012 presenterasng längre fram i höst

Bilder: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0002584

För mer information:
Peter Hellström, 08-7207496, 0761-049971 eller Marie Malmros, 08-720 74 79, 070-746 71 96.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.