Nu kan TUI:s kunder få ekonomisk kompensation när det regnar.

Pengar tillbaka vid regn – TUI lanserar vädergaranti

Oroar du dig över att regn ska förstöra din efterlängtade resa? Nu kan svenska semesterfirare gardera sig mot dåligt väder. Som första reseaktör i Sverige lanserar TUI en vädergaranti som ger ekonomisk ersättning vid regn.

För den som sett fram emot lata dagar på stranden kan semesterresan snabbt bli en besvikelse om det skulle regna. Därför inleder den ledande reseaktören TUI nu ett samarbete med Sensible Weather, ett företag inom klimatteknik, som utvecklat en vädergaranti som ger ekonomisk kompensation vid regn. Vid bokning har TUI:s kunder möjlighet att teckna vädergarantin mot en tilläggskostnad baserat på väderprognosen för hotellets position. En prognos för regn på 1,5mm per timme eller mer, under minst två timmar, aktiverar garantin automatiskt och ger en utbetalning samma dag. Ersättningens storlek styrs av resans totalvärde.

– Det ska kännas tryggt att resa med TUI. Vi kan inte påverka vädret på våra resmål, men med denna vädergaranti kan våra kunder få en rolig semester även om det regnar. Ersättningen betalas ut samma dag vilket ger resenärerna möjlighet att sysselsätta sig med väderoberoende aktiviteter, till exempel ett museibesök eller en shoppingrunda, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI i Norden.

Vädergarantin lanseras i oktober och finns tillgängligt som tillval för kunder som bokar en paketresa med TUI på utvalda resor.

Läs mer om TUI:s vädergaranti på tjänstens webbsida.

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den nordiska koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.