Nytt rekord på www.fritidsresor.se: Varannan resenär nu på nätet

60 procents ökning i antal bokningar sedan årsskiftet och 52 procent av sommarbokningarna på nätet. Det visar ny statistik från Sveriges största researrangör Fritidsresor. - Över 150 000 svenskar ägnar mer än 25 000 timmar på fritidsresor.se – varje vecka, säger Alexia Rahm, webbinformatör. Alexia Rahm på Fritidsresor ser flera tydliga trender. Dagens webb-besökare kräver: * Inspiration, resetips och färdiga förslag på paket * Snabba prisuppgifter * Möjlighet att bidra med innehåll (dela med sig av bilder och tips) * Inblick i andra resenärers erfarenheter Fritidsresor.se har 150 000 unika besökare varje vecka. Varje besökare stannar i genomsnitt 10 minuter. Det betyder att svensken spenderar 25 000 timmar i veckan på fritidsresor.se – eller 1,3 miljoner timmar om året. – Tidigare har många använt webben för fakta och inspiration, nu bokar allt fler hela resan där, konstaterar Alexia Rahm. – Det förklarar vår omsättningsökning med 80 procent på inbokade resenärer. Hon menar att resenärerna i dag gör en tydlig koppling mellan reseplanering och webben. – Webben är som skapt för resor. Var och när som helst kan resenären boka, söka reseinformation eller jämföra pris. Inte minst är det många som bara vill drömma sig bort, visualisering är en tydlig trend på nätet. – Webben är vår viktigaste försäljningskanal. Innan 2010 ska sju av tio resor säljas via Internet, säger Alexia Rahm. För ytterligare upplysningar kontakta Alexia Rahm, 08-720 72 34 eller 076 104 99 08. Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 50. Alexia Rahm E-communications / Communications Fritidsresegruppen Söder Mälarstrand 27, 117 85 Stockholm Mobil: +46 76 104 99 08 Direkt: +46 8 720 72 34 Pressjour dygnet runt: 08-599 950 50 alexia.rahm@fritidsresor.se www.fritidsresor.se