Nyhet: Trekkingresa på Mount Everest med Robin Trygg

Nyhet: Trekkingresa på Mount Everest med Robin Trygg

Temaresor lanserar en unik vandringsresa till världens högsta berg med Robin Trygg, den yngste svenske Everestbestigaren någonsin 2011.

- Resan är en once-in-a-lifetime-upplevelse med tuff trekking i vackra miljöer, säger Lin Wessblad, chef på Temaresor.

Reseledare och ciceron på resan är Robin Trygg. Förra året besteg han som den yngste svenske klättraren någonsin Mount Everest. Robin jobbar idag som allt från äventyrare och bergsklättrare till föredragshållare.

Rundresan inleds i Kathmandu med en stadsvandring bland tempel, vackra byggnader och marknader.

Under resan avverkas vandringsetapper av olika svårighetsgrad för att nå Mount Everest basecamp, 5360 meter över havet. På högre höjd görs sedan kortare vandringsetapper, bland annat till det dödliga isfallet som avgränsar lägret och det berömda Tengbocheklostret.

På väg upp mot lägret går vandringarna genom småbyar, över hängbroar och floder. Allt i storslagna naturlandskap med glaciärer, höga toppar och ”himlens tak” som kuliss. Till hjälp med att bära packning har resenärerna så kallade sherpas.

En av höjdpunkterna är en morgontrekking till Kalapathar för att se solen gå upp över en av de allra bästa utsiktsplatserna mot Mount Everest.

Resan arrangeras den 23 april 2013 och omfattar 19 dagar. Pris: 34.998 kr/person.

Om resan:

Pressinformation:
Peter Hellström, Temaresors informationsavdelning: 08-7207496, 0761-049971.

Temaresor är Nordens största rundresearrangör – och originalet: temaresor.se. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresorvandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor, tågresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får 4,9 i betyg av resenärerna. Temaresor ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.

Robin Trygg är en av Sveriges yngste äventyrare och besteg sin första topp av "the seven summits” (det högsta berget på varje kontinent) redan år 2008, endast 21 år gammal. Sedan dess har Robin klättrat på de flesta kontinenter världen över och säger sig själv drivas utav viljan att utvecklas: robintrygg.com.