Nyhet från TEMA: Nomadliv i Mongoliet

Boende i nomadtält, vildhästar och guldglänsande Lamatempel. Med nyheten Mongoliet erbjuder TEMA stora naturupplevelser långt ifrån civilisationen.

Resan inleds och avslutas i huvudstaden Ulan Bator där traditioner och arv från Djingis Khan samsas med smartphones och snabbmatskedjor. Här görs resans enda övernattningar på hotell.

Större delen av resan görs med jeep, genom isolerade öknar och vidsträckta landskap, med stopp vid bland annat Yoliin Am National Park och Gobiöknen. Boendet sker i ger-tält på några av resans mest natursköna platser omgivna av bergskedjor, sanddynor och slättlandskap.

– Boendet på resan är enkelt, men också en viktig del av upplevelsen. Att vakna till ljudet av vildhästar mitt i de fantastiska landskap som en gång var en del av Djingis Khans imperium är en upplevelse man sent glömmer, säger Lin Kraft, chef TEMA.

Höjdpunkter på resan

• Yoliin Am National Park
  • Lamatemplen
  • Boende i Ger-tält
  • Gobi-öknen
  • Przewalskis – hästar i det vilda
  • Besök hemma hos en lokal familj

Rundresa i Mongoliet
11 dagar. Från 1/6 2015. Pris från:31.398:-.I priset ingår flyg, boende, måltider, utflykter, inträden, TEMAs reseledare och transporter enligt programmet.

För mer information:
Mathias Murman, Temaresors informationsavdelning: 072- 388 64 05

Fritidsresegruppen, med varumärkena Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, är med en marknadsandel på 35 procent den största aktören på den svenska resemarknaden. Fritidsresor etablerades 1962 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, drygt 50 000 anställda och resor från 31 länder.