Nya Botswanaresor med TEMA: Alla vill resa med Damernas Detektivbyrå

Plaltserna räckte inte då TEMA-resor lanserade Botswana i spåren av de populära böckerna. Nu släpps ytterligare en rundresa med avfärd i april.

- Mma Ramotswe är nog landets populäraste ressällskap, konstaterar initiativtagaren Lottie Knutson.

- Efter att ha läst böckerna visste jag att jag inte vill dö utan att ha sett himlen över Kalahari. Att döma av responsen från den första resan är jag inte ensam.

Det säger Lottie Knutson, Damernas Detektivbyråfantast på Fritidsresegruppen där TEMA ingår.

Arbetet med 12-dagarsresan, som bland annat omfattar Okavangodeltat, Kalahari, gamedrive och barnhemsbesök, har gjorts i tätt samarbete med författaren till böckerna samt TEMA:s Afrikaexpert Mats Bigård.

- Jag förbluffad över responsen, säger Mats Bigård.

- Sveriges kvinnor tycks nära en obändlig lust att kombinera litterära upplevelser med verklighetens Botswana. En hel del män verkar också ha inspirerats av skildringarna från detta relativt välbärgade, vackra och lugna land.

I resan ingår nästan allting: Boende på lyxlodger, nästan alla måltider, inträden, åtta flygresor osv Den kostar cirka 40 000:- vilket inte har avskräckt fansen.

- Vi har pressat priserna maximalt. Vår resa kan inte köpa någon annan stans och är betydligt billigare än egenhändigt ihopsatta turer. Detta trots att unika delar från boken då inte ingår, påpekar Lottie Knutson.

Bland de udda inslagen finns möte med inspirationskällan till Mma Ramotswe, besök i hennes hemby och platserna hon rör sig på i Gaborone och runt om i landet. Allt i samarbete med en licensierad lokal Detektivbyråagent. Dessutom ingår ett brev från författaren och gåvobok till varje resenär.

Under hösten och våren 0708 planeras fler resor med samma upplägg.

www.temaresor.se under Botswana (klicka ända fram till "Detaljerat dagsprogram")

För mer information, kontakta Lottie Knutson på 070-645 24 64